•  
  •  
 

Abstract

An empirical study on the strategies of Polish companies towards the expansion of foreign investors was conducted in the first half of 2004 among 77 Polish companies in the food, construction and automotive industries. The surveyed companies were asked about the realisation and planned undertaking/expansion in the next three years of 35 types of strategic activities, which can be regarded as a response to changes in the nature of competition in the industry as a result of the impact of foreign competitors. The most frequently implemented adaptation measures are: improvement of products and related services, use of the Internet for advertising, promotion and sales, precise definition of the goal the company is pursuing in the competitive struggle in the market, programmes aimed at reducing costs and introduction of ISO 9000 and/or other quality certificates. The distribution of popularity of the occurrence of activities declared for the next three years does not differ substantially from the current situation, although 33 out of 35 surveyed activities are expected to be undertaken more frequently. The largest number of companies will undertake actions to develop resources and skills to undertake/expand international expansion, increase expenditure on advertising, modernise packaging and develop distribution networks, make greater use of external experts or consulting firms, introduce/expand the use of IT management support systems and introduce ISO 9000 and/or other quality certificates. A comparison of the results obtained between the surveyed industries leads to the conclusion that the construction industry declares the implementation of individual strategic activities significantly less frequently and the food industry more frequently than the overall surveyed companies. Over the next three years, the industry differences will persist, but will be relatively smaller.

Abstrakt

Badanie empiryczne dotyczące strategii firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych zostało przeprowadzone w pierwszej połowie 2004 roku wśród 77 polskich przedsiębiorstw z branży spożywczej, budowlanej oraz motoryzacyjnej. Badane przedsiębiorstwa pytano o realizowanie i planowane podjęcie/rozszerzenie w okresie najbliższych trzech lat 35 rodzajów strategicznych działań, które traktować można jako odpowiedź na zmiany charakteru konkurencji w branży w wyniku oddziaływania zagranicznych konkurentów. Najczęściej realizowane działania przystosowawcze to: doskonalenie produktów i związanych z nimi usług, wykorzystanie Internetu do reklamy, promocji i sprzedaży, dokładne określenie celu, do jakiego firma dąży w walce konkurencyjnej na rynku, programy mające na celu obniżanie kosztów oraz wprowadzenie certyfikatów jakości ISO 9000 i/lub innych. Rozkład popularności występowania deklarowanych na następne trzy lata działań nie odbiega zasadniczo od sytuacji obecnej, choć 33 na 35 badanych działań ma być podejmowane częściej. Najwięcej przedsiębiorstw podejmie działania rozwijające zasoby i umiejętności pozwalające na podjęcie/rozszerzenie międzynarodowej ekspansji, zwiększenie nakładów na reklamę, modernizację opakowań i rozwijanie sieci dystrybucji, szersze korzystanie z usług ekspertów zewnętrznych czy firm doradczych, wprowadzenie/rozszerzenie zakresu wykorzystania informatycznych systemów wspomagających zarządzanie oraz wprowadzenie certyfikatów jakości ISO 9000 i/lub innych. Porównanie otrzymanych rezultatów pomiędzy badanymi branżami prowadzi do wniosku, że branża budowlana wyraźnie rzadziej, a spożywcza częściej niż ogół badanych firm deklarują realizowanie poszczególnych działań strategicznych. W okresie następnych trzech lat różnice branżowe utrzymają się, będą jednak relatywnie mniejsze.

First Page

47

Last Page

65

Page Count

18

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2005-10-10

Share

COinS