Tytuł
Potrzeby ludzkie i ich hierarchizacja a współczesne koncepcje konsumpcji
Abstract
The article is concerned with human needs and the hierarchy of consumers' needs. Considerable emphasis has been on pinning down the term 'need' due to the diversity of definitions available in the literature, as well as equating it with such related categories as motives, aspirations, or desires. An attempt has also been made in the article to generalize the existing concepts and point out the diversity of the theories explaining consumers' behaviour in terms of making consumption decisions intended to satisfy best the consumers' needs.
Abstrakt
W artykule zaprezentowano problematykę potrzeb człowieka oraz hierarchizacji potrzeb konsumpcyjnych. Dużo uwagi poświęcono sprecyzowaniu zakresu treściowego pojęcia "potrzeba". Owa konieczność jest spowodowana wielością spotykanych w literaturze definicji, a także utożsamianiem tego terminu z pokrewnymi kategoriami, jak: motywy, aspiracje czy pragnienia. Podjęto również próbę uogólnienia istniejących koncepcji i wskazania na różnorodność teorii wyjaśniających zachowania konsumentów w dziedzinie podejmowania decyzji konsumpcyjnych, mających na celu zaspokojenie w jak najlepszy sposób odczuwanych przez nich potrzeb.
Recommended Citation
Zalega, T. (2007). Human needs and their hierarchy vs. the contemporary concepts of consumption. European Management Studies, 5(17), 158-176. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol5/iss17/11
First Page
158
Last Page
176
Page Count
18
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2007-01-01