•  
  •  
 

Tytuł

Metodologiczne problemy badania zaufania do organizacji

Abstract

According to many management theorists and practitioners, the time for building power-based organisations has passed. Modern organisations are based on trust. The level of public trust is monitored in survey research constantly. In this article, we present four studies testing the impact of changing the question format from to . This difference proved to significantly affect the results obtained. In Study 1, we analysed the results of the experiment introduced into the standard representative sample surveys by the PGSS. The aim of Study 2. was to separate the double change introduced by the PGSS (focus, number of points on the response scale) into two independent factors that were manipulated in the experiment. In two subsequent studies, we showed that answers to the question are more automatic (quicker, judged by respondents to be easier) than the assessment of whether an organisation MUST be trusted.

Abstrakt

Zdaniem wielu teoretyków i praktyków zarządzania minął już czas budowania organizacji opartych na władzy. Nowoczesne organizacje opierają się na zaufaniu. Poziom zaufania społecznego jest monitorowany w badaniach sondażowych nieustannie. W artykule przedstawiamy cztery badania testujące wpływ zmiany formy zadawania pytań z formatu na . Różnica ta okazała się istotnie wpływać na otrzymywane wyniki. W badaniu 1. analizowaliśmy wyniki eksperymentu wprowadzonego do standardowych badań próby reprezentatywnej przez PGSS. Celem badania 2. było rozdzielenie wprowadzonej przez PGSS podwójnej zmiany (fokus, liczba punktów na skali odpowiedzi) na dwa niezależne czynniki, którymi manipulowano w eksperymencie. W dwóch kolejnych badaniach pokazaliśmy, że odpowiedzi na pytanie są bardziej automatyczne (szybsze, oceniane przez respondentów jako łatwiejsze) niż ocena, czy dana organizacja ZASŁUGUJE NA ZAUFANIE.

First Page

89

Last Page

100

Page Count

11

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2007-01-01

Share

COinS