•  
  •  
 

Tytuł

Środki prawne regulacji prokonkurencyjnej transportu kolejowego. Stan dostosowania polskiej regulacji sektorowej do regulacji unijnej

Abstract

Pro-competitive regulation, also referred to in the literature as pro-competitive regulation, is a relatively new type of state interventionism in the economy, applied to specific sectors of the economy, mainly those with a public service (public utility) character. The rail transport sector is one of the economic sectors significantly subject to regulation through pro-competitive regulation. The Community acts on the levying of rail infrastructure charges and safety certificates introduce basic pro-competitive regulatory measures in rail transport, such as the mandatory separation of certain functions in the sector, the establishment of an independent regulatory body for the sector, the obligation to designate an infrastructure manager, guarantees of economic independence (including in the field of internal control management and accounting) of railway undertakings and infrastructure managers, guarantees of access to railway infrastructure together with the regulation of charges levied for this purpose, the obligation to ensure that railway undertakings are guided by economic considerations or guarantees of non-discrimination between railway undertakings in the process of granting access to infrastructure. The Polish rail transport regulation contained in the Railway Transport Act of 28 March 2003 introduces significant elements of pro-competitive regulation. However, the degree of implementation of pro-competitive measures must be considered insufficient. The basic shortcoming of the Polish regulation is the lack of an adequate guarantee of the independence of the regulatory body (the President of the Office of Railway Transport), as well as the excessively broad scope of its tasks, which may have the effect of diluting the basic role of the regulator.

Abstrakt

Regulacja prokonkurencyjna, określana w literaturze także regulacją na rzecz konkurencji, stanowi stosunkowo nowy typ interwencjonizmu państwowego w gospodarkę, stosowanego w szczególnych sektorach gospodarki, głównie mających charakter służby publicznej (użyteczności publicznej). Sektor transportu kolejowego jest jednym z sektorów gospodarki w istotny sposób podlegających regulacji poprzez regulację prokonkurencyjną. Akty prawa wspólnotowego dotyczące nakładania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej oraz certyfikatów bezpieczeństwa wprowadzają podstawowe środki regulacyjne o charakterze prokonkurencyjnym w transporcie kolejowym, takie jak obowiązkowe rozdzielenie określonych funkcji w sektorze, powołanie niezależnego organu regulacyjnego sektora, obowiązek wyznaczenia zarządcy infrastruktury, gwarancje niezależności gospodarczej (w tym w obszarze kontroli wewnętrznej, zarządzania i rachunkowości) przewoźników kolejowych oraz podmiotów zarządzających infrastrukturą, gwarancje dostępu do infrastruktury kolejowej wraz z regulacją opłat pobieranych z tego tytułu, obowiązek zapewnienia kierowania się przez przewoźników kolejowych rachunkiem ekonomicznym czy gwarancje niedyskryminacji przewoźników kolejowych w procesie udzielania dostępu do infrastruktury. Polska regulacja transportu kolejowego zawarta w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym wprowadza istotne elementy regulacji prokonkurencyjnej. Stopień wdrożenia środków prokonkurencyjnych należy jednak uznać za niewystarczający. Podstawowym mankamentem polskiej regulacji jest brak odpowiedniej gwarancji niezależności organu regulacyjnego (Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego), jak i nadmiernie szeroki zakres jego zadań, mogący wpływać na rozmycie podstawowej roli regulatora.

First Page

125

Last Page

150

Page Count

25

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2008-03-04

Share

COinS