Tytuł
Przedsiębiorczość - jej pojmowanie, typy i czynniki ją kształtujące
Abstract
The article is devoted to analysing the concept of entrepreneurship, its types and the factors shaping it. The author points out that the word "entrepreneurship" has become a designator of an important economic category in economics and management sciences, which makes the requirement to precisely define the content of this expression understandable. Unfortunately, entrepreneurship is defined and interpreted differently, which leads very often to misunderstandings in scientific discourse and even to terminological and conceptual chaos. In particular, the author considers it reasonable to understand entrepreneurship as a trait and attitude or action (with the addition of the adjective entrepreneurial). Starting from such an understanding of entrepreneurship, he presents the different aspects of entrepreneurship: individual entrepreneurship, collective entrepreneurship (of a company or other institution), and notes that tying the concept of entrepreneurship only to small companies is an unjustified narrowing of the concept, as the entrepreneurial spirit is also found in large companies. The article also characterises the different types of entrepreneurship and its determinants. The author concludes his article with the conclusion that entrepreneurship is a highly complex phenomenon, which makes it impossible to formulate a single theory of entrepreneurship. However, it is advisable to attempt to construct several theories of it, which will explain the phenomenon from different angles (human psychology, situations occurring in organisations, economic and social mechanisms in the state - and the EU - and explain the dependence of entrepreneurship on cultural conditions).
Abstrakt
Artykuł poświęcono analizie pojęcia przedsiębiorczości, jej typów i czynników ją kształtujących. Autor wskazuje, że słowo "przedsiębiorczość" stało się w ekonomii i w naukach o zarządzaniu desygnatem ważnej kategorii ekonomicznej, co czyni zrozumiałym wymóg precyzyjnego określenia treści tego wyrażenia. Niestety, przedsiębiorczość jest różnie definiowana i interpretowana, co prowadzi bardzo często do nieporozumień w dyskursie naukowym, a nawet do chaosu terminologicznego i pojęciowego. Autor za racjonalne uważa w szczególności rozumienie przedsiębiorczości jako cechy i postawy lub działania (z dodaniem przymiotnika przedsiębiorcze). Wychodząc od takiego rozumienia przedsiębiorczości prezentuje różne aspekty przedsiębiorczości: przedsiębiorczość indywidualną, przedsiębiorczość zbiorową (przedsiębiorstwa lub innej instytucji), a także zauważa, że wiązanie pojęcia przedsiębiorczości tylko z małymi firmami jest nieuzasadnionym zawężeniem pojęcia, gdyż duch przedsiębiorczości występuje także w dużych przedsiębiorstwach. W artykule scharakteryzowano również różne typy przedsiębiorczości i jej uwarunkowania. Autor kończy swój artykuł konkluzją, że przedsiębiorczość jest zjawiskiem o dużej złożoności, co sprawia, że nie jest możliwe sformułowanie jednej teorii przedsiębiorczości. Celowe jest jednak podjęcie prób zbudowaniem kilku jej teorii, które będą objaśniały zjawisko od różnych stron (psychologii człowieka, sytuacji występujących w organizacjach, mechanizmów gospodarczych i społecznych w państwie - i w UE - oraz wyjaśniających zależność przedsiębiorczości od uwarunkowań kulturowych).
Recommended Citation
Sudoł, S. (2008). Entrepreneurship - understanding the concept, its types and determinants. European Management Studies, 6(20), 9-26. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol6/iss20/1
First Page
9
Last Page
26
Page Count
17
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2008-06-30