Tytuł
Przedsiębiorczość jako forma kultury
Abstract
In recent years, the concept of entrepreneurship has permeated public discourse and become part of everyday knowledge. Thus, in contemporary culture, the category of entrepreneurship is embedded in the language in which we understand and evaluate ourselves and the world, suggests ways of acting and problematises fundamental values such as happiness, health, self-realisation or success. In this text, I argue that an awareness of this broader cultural background is extremely important for entrepreneurship research within organisation and management theory. This is because self-reflection allows us to move from a totalizing and absolutizing magical order, which deludes us with the promise of explaining everything, into a scientific order - sceptical and relativizing, as it is aware of its anthropocentric nature.
Abstrakt
W ciągu ostatnich lat pojęcie przedsiębiorczości przeniknęło do dyskursu publicznego i stało się elementem wiedzy potocznej. W kulturze współczesnej kategoria przedsiębiorczości wpisuje się zatem w język, w którym dokonujemy rozumienia i oceny samych siebie oraz świata, podpowiada sposoby działania oraz problematyzuje fundamentalne wartości, takie jak: szczęście, zdrowie, samorealizacja czy sukces. W niniejszym tekście argumentuję, że świadomość owego szerszego kulturowego tła jest niezwykle istotna dla badań nad przedsiębiorczością w ramach teorii organizacji i zarządzania. Autorefleksja pozwala bowiem przenieść się z totalizującego i absolutyzującego porządku magicznego, który mami obietnicą wyjaśnienia wszystkiego, w porządek naukowy - sceptyczny i relatywizujący, gdyż świadomy swego antropocentrycznego charakteru.
Recommended Citation
Szarecki, A. (2008). Entrepreneurship as a form of culture. European Management Studies, 6(20), 181-190. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol6/iss20/13
First Page
181
Last Page
190
Page Count
9
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2008-06-30