•  
  •  
 

Tytuł

Koncepcja megakorporacji w nowej ekonomii keynsowskiej

Abstract

This article is an introductory presentation and evaluation of the megacorporation concept developed by A. S. Eichner. A megacorporation is a large enterprise operating in multiple industries and oligoplistic markets. Large market shares, financial independence and the dominance of non-price competition are a real threat to the stability of the economic system. The most important source of these threats is the phenomenon of uncertainty. Among the main factors contributing to uncertainty, A. S. Eichner includes the unpredictability of the flow of innovation, changes in the market position of companies and potential government reactions. The concept of megacorporations is an example of the application of the neo-Keynesian approach to the study of the behaviour of large corporations. From a methodological point of view, it is consistent with the tenets of systemism. In the light of contemporary economic theory of the firm, A. S. Eichner's concept is related to managerial models of the firm and J. K. Galbraith's neo-institutional concept of the large corporation.

Abstrakt

Artykuł jest wstępną prezentacją i oceną opracowanej przez A. S. Eichnera koncepcji megakorporacji. Megakorporacja jest dużym przedsiębiorstwem, działającym w wielu branżach przemysłu i na oligoplistycznych rynkach. Duży udział w rynku, niezależność finansowa i dominacja konkurencji niecenowej są realnym zagrożeniem dla stabilności systemu gospodarczego. Najważniejszym źródłem owych zagrożeń jest zjawisko niepewnośći. Do podstawowych czynników wpływających na niepewność A. S. Eichner zalicza nieprzewidywalność dopływu innowacji, zmiany pozycji rynkowej firm oraz potencjalne reakcje rządu. Koncepcja megakorporacji jest przykładem zastosowania podejścia neokeynesowskiego do badania zachowań wielkich korporacji. Z metodologicznego punktu widzenia jest ona zgodna z założeniami systemizmu. W świetle współczesnej ekonomicznej teorii firmy koncepcja A. S. Eichnera nawiązuje do menedżerskich modeli firmy oraz neoinstytucjonalnej koncepcji J. K. Galbraitha wielkiej korporacji.

First Page

88

Last Page

100

Page Count

12

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2008-06-30

Share

COinS