Tytuł
Koncepcja ekonomiczna przedsiębiorstwa społecznego - studium przypadku
Abstract
The aim of the article is to present the issue of social enterprise as a category of social economy entity. An example of a social enterprise analysed in the article is the Employment Centre - a social enterprise which was established with the support of the EQUAL Community Initiative and uses flexible forms of employment in its activities. The mission of the EQUAL programme is to initiate and support the development of social economy in Poland. The target group of the projects are people who are not mobile enough on the labour market and are at risk of long-term unemployment. In practical terms, the article analyses the model of the economic concept of a social enterprise on the example of the Employment Centre. An enterprise of this kind is not profit-oriented, but despite the social objectives it pursues, it has to compete on the market and apply commercial rules of operation. Its activities should therefore be based on a business plan.
Abstrakt
Celem artykułu jest prezentacja problematyki przedsiębiorstwa społecznego jako kategorii podmiotu ekonomii społecznej. Przykładem przedsiębiorstwa społecznego analizowanym w artykule jest Centrum Zatrudnienia - przedsiębiorstwo społeczne, które powstało przy wsparciu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL i wykorzystuje w swojej działalności elastyczne formy zatrudnienia. Misją programu EQUAL jest inicjowanie i wsparcie rozwoju w Polsce ekonomii społecznej. Grupą docelową projektów są osoby, które nie są dość mobilne na rynku pracy i są narażone na ryzyko długotrwałego bezrobocia. W aspekcie praktycznym w artykule analizuje się na przykładzie Centrum Zatrudnienia model koncepcji ekonomicznej przedsiębiorstwa społecznego. Przedsiębiorstwo tego rodzaju nie jest nastawione na zysk, ale pomimo celów społecznych, jakie realizuje, musi konkurować na rynku i stosować komercyjne reguły działania. Jego działalność powinna zatem opierać się na biznesplanie.
Recommended Citation
Szot-Gabryś, T. (2008). The economic concept of a social enterprose - case study. European Management Studies, 6(20), 125-136. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol6/iss20/9
First Page
125
Last Page
136
Page Count
11
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2008-06-30