Tytuł
Systemy płatności w świetle ekonomii sieci i skali
Abstract
The introduction onto the market of a new payment system based on the use of an innovatory payment instrument entails a serious risk of the undertaking's fiasco. A payment system which has not become widespread is characterised by weak web and scale effects. The former are attributable to the narrow circle of users, whereas the latter - to the high fixed costs of the system whose introduction usually requires considerable outlays on infrastructure and marketing while the number of transactions in the early stages of its operation is often small. In addition the lack of cost transparency of the payment instruments makes it difficult for new payment systems to compete with the existing payment solutions. In the situation when there are no direct transaction charges payments made in cash and with the help of a pay card (a debit or a credit card) are regarded as free.
The article consists of two parts. The first part is devoted to the description of web and scale advantages. The second part presents an analysis of factors determining the success of web money (PayPal system) and hardware money (systems of electronic purses from Hong Kong and Singapore) in overcoming the problem of critical mass (of the "egg and hen").
Abstrakt
Wprowadzenie na rynek nowego systemu płatności wykorzystującego innowacyjny instrument płatniczy niesie ze sobą znaczące ryzyko fiaska przedsięwzięcia. Nierozpowszechniony system płatności cechują niskie efekty sieci i skali. Pierwsze związane są z wąską grupą użytkowników, drugie natomiast z wysokimi kosztami stałymi systemu, którego uruchomienie wymaga na ogół wysokich nakładów infrastrukturalnych i marketingowych, zaś liczba transakcji w początkowej fazie działania bywa niewielka. Ponadto brak przejrzystości kosztowej instrumentów płatniczych utrudnia nowym systemom płatności konkurowanie z istniejącymi rozwiązaniami płatniczymi. W sytuacji braku bezpośrednich opłat transakcyjnych płatności gotówką lub kartą płatniczą (debetową, kredytową) uważane są za darmowe. Artykuł podzielono na dwie części. W pierwszej opisano efekty sieci i skali oraz teorię rynków dwustronnych. W drugiej znalazła się analiza czynników sukcesu w przezwyciężaniu problemu masy krytycznej ("jajka i kury") przez pieniądz sieciowy (głównie na przykładzie systemu PayPal) oraz pieniądz hardwarowy (głównie na przykładzie systemów elektronicznych portmonetek z Hongkongu i Singapuru).
Recommended Citation
Górka, J. (2009). Payment Systems in Light of Web and Scale Economies. European Management Studies, 7(23), 170-187. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol7/iss23/11
First Page
170
Last Page
187
Page Count
17
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2009-03-12