Tytuł
Zarządzanie a komunikacja międzykulturowa - ku nowym horyzontom interakcji społecznych
Abstract
The metaphor of a "global village", particularly popular in journalism of 1970s and 1980s, contributes at the present time to the preservation of one of the most misleading concepts in understanding tensions and challenges of the modern cultures and societies during the last twenty years. Transfer of technologies and internationalization of economic activity causes transfer of people with their patterns of behavior and beliefs, their habits, expectations and consequently, cultures including different types of organizational cultures. It means that processes of standardization and cultural unification generates, paradoxically but according to the logic of their course, their own "counter-processes" and "counter-tendencies" that lead to the breakage of their previous consequences, at least to the new placement on the horizon of the phenomena and social interactions. All these processes exist in practice of management that becomes more and more intercultural and a kind of cultural diversity management. That is why the present world and management could be considered as a complex set of inter-acting systems of values, symbols and communicational skills. There are very important and significant consequences of these interactions: - a need of dynamic, non-behavioral concept of culture and communication for management studies, - the increasing role of multidimentional communication defined different kinds of interactions, with special role of intercultural communication, - a new forms of managerial competences in the world of multiplicity of contradictory values, attitudes and life standards, - new concepts of relations between management, culture and communication including processes of inculturation, education and individualization. This is a real challenge in the creation of intercultural management and the role of intercultural communication. This is a way of reshaping reactive, petrified attitudes and strategies into such intercultural competences like cognitive flexibility, cultural sensitivity, openness , empathetic understanding, innovativeness. All these competences refer to such organizational and managerial processes like open-ended, instant growth, ability to enlarge its contextual boundaries, responsive, future-oriented imagination.
Abstrakt
Metafora "globalnej wioski", szczególnie popularna w latach 70. i 80. XX w., przyczynia się także obecnie do umocnienia w świadomości społecznej koncepcyjnego nieporozumienia w postrzeganiu i rozumieniu napięć oraz wyzwań charakteryzujących kulturę i życie społeczne ostatnich co najmniej dwudziestu lat. Transfer technologii i umiędzynarodowienie działalności gospodarczej powodują analogiczny przepływ ludzi z właściwymi im wierzeniami, zachowaniami, oczekiwaniami, a w konsekwencji - kulturami, włączając w nie kultury organizacyjne. Wszystko to oznacza, że proces standaryzacji i kulturowej unifikacji tworzy - dość paradoksalnie, ale zgodnie z logiką procesu - swoje zaprzeczenia i kontrprocesy, które przełamują ich wcześniejsze działanie i stwarzają nowe horyzonty interakcji społecznych. Procesy te istnieją także w dziedzinie zarządzania, które staje się coraz bardziej międzykulturowe i wymaga odrębnych strategii działań międzykulturowych. Dlatego też współczesny świat (oraz zarządzanie) powinien być pojmowany jako złożony system interakcji wartości, symboli i umiejętności komunikacyjnych. Istnieje wiele ważnych konsekwencji takich właśnie interakcji, do których należą: potrzeba dynamicznej, niebehawioralnej koncepcji kultury i komunikacji dla nauk o zarządzaniu, wzrastająca rola wielowymiarowych form komunikowania z komunikacją międzykulturową włącznie, potrzeba nowych form kompetencji menedżerskich w świecie wielości sprzecznych wartości, postaw i standardów życia, nowe rozumienie relacji pomiędzy zarządzaniem, kulturą i komunikacją, włączając w to proces inkulturacji, edukacji i indywidualizacji. Procesy te stwarzają nowe wyzwanie, jakim jest zarządzanie międzykulturowe z istotną w nim rolą komunikacji międzykulturowej. Jest to jednocześnie droga ku przemianie reaktywnych, petryfikowanych postaw i strategii, ale także kompetencji międzykulturowych w kierunku ukształtowania takich cech, jak: elastyczność poznawcza, wrażliwość kulturowa, otwartość, empatyczne rozumienie i innowacyjność. Kompetencje te prowadzą do stymulowania procesów ustawicznego i otwartego rozwoju, umiejętności przekraczania granic kontekstualnych oraz dialogicznej, zorientowanej ku przyszłości wyobraźni.
Recommended Citation
Korporowicz, L. (2009). Management and intercultural communications. Towards new horizons in social interactions. European Management Studies, 7(25), 7-25. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol7/iss25/1
First Page
7
Last Page
25
Page Count
18
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2009-09-30