•  
  •  
 

Tytuł

Działania odpowiedzialne społecznie w średnich przedsiębiorstwach i ich postrzeganie przez studentów i absolwentów wybranych uczelni na terenie Wielkopolski

Abstract

The subject of the article is the level of implementation of Corporate Social Responsibility (CSR) in medium enterprises in the Wielkopolskie Voivodeship. The study consists of two parts: a theoretical one, discussing the implementation of socially responsible activities in Poland over the last ten years, and an empirical one, presenting the results of surveys of the above-mentioned activities in the aspect of relations with the market in the area of employment (HR policy of companies). The research was conducted in the second quarter of 2009 in 52 enterprises. The results of the research showed that the companies with the highest overall results are the most active in the area of relations with the market, and that there is no relation between the size of the enterprise, the type of activity it conducts and the level of implementation of the idea of social responsibility in business. The research also showed that in none of the participating companies in the study was there a provision in the mission statement suggesting the undertaking of socially responsible activities, and that the persons who directly take decisions on CSR are the owner, members of the management board, or another person indicated by the owner. In addition, 323 students and graduates of selected Poznań universities participated in the survey, who in their statements confirmed the fact that enterprises undertaking socially responsible actions are perceived as friendly and arousing a sense of security by employers, indicated actions that should be taken to increase the level of involvement of companies in CSR, and emphasised the significant, but not the most important role of trust in relations with external and internal customers.

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest poziom realizacji idei społecznej odpowiedzialności w biznesie (CSR) w średnich przedsiębiorstwach na terenie województwa wielkopolskiego. Opracowanie jest złożone z dwóch części: teoretycznej, w której omówiono realizację działań społecznie odpowiedzialnych w Polsce w okresie ostatnich dziesięciu lat, oraz empirycznej, prezentującej wyniki badań wspomnianych działań w aspekcie relacji z rynkiem w obszarze zatrudnienia (polityki personalnej firm). Badania przeprowadzono w drugim kwartale 2009 r. w 52 przedsiębiorstwach. Wyniki badań wykazały, że firmy, które uzyskały łącznie najwyższe wyniki ogólne, wykazują najwyższą aktywność w obszarze relacji z rynkiem, a także że nie ma zależności między wielkością przedsiębiorstwa, rodzajem prowadzonej działalności a poziomem realizacji idei społecznej odpowiedzialności w biznesie. Badania wykazały także, że w żadnym z uczestniczących w badaniach przedsiębiorstw w misji nie znajduje się zapis sugerujący podejmowanie działań odpowiedzialnych społecznie oraz że osobami, które bezpośrednio podejmują decyzje dotyczące CSR, są właściciel, członkowie zarządu bądź inna osoba wskazana przez właściciela. Ponadto w badaniach uczestniczyło 323 studentów i absolwentów wybranych poznańskich uczelni, którzy w swoich wypowiedziach potwierdzili fakt postrzegania przedsiębiorstw podejmujących działania odpowiedzialne społecznie jako przyjaznych i wzbudzających poczucie bezpieczeństwa pracodawców, wskazali działania, które należy podjąć, aby zwiększyć poziom zaangażowania firm w CSR i podkreślili znaczącą, choć nie najważniejszą rolę zaufania w relacjach z klientami zewnętrznymi i wewnętrznymi.

First Page

182

Last Page

201

Page Count

19

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2010-06-30

Share

COinS