•  
  •  
 

Tytuł

Idea społecznej odpowiedzialności biznesu a praktyka przedsiębiorstw

Abstract

The objective of the article is to identify the concept and types of corporate social responsibility and to analyse the implementation of its principles in the practice of enterprises. In order to carry out those objectives, an analysis has been applied, consisting of researching the literature and Internet resources belonging to institutions that examine the practice of CSR implementation. A case study has also been carried out. The results of the conducted research may be concluded as such: despite the growing popularity of the CSR concept, in Poland such activities are mostly of temporary nature, the majority of the projects pertaining to the social area. The implementation of CSR principles comes across many obstacles, among others the need of strongly engaging the management in order to implement the theoretical principles of CSR and because of communication problems. CSR is often observed mainly as a way of creating an image, but - compared to business objectives - CSR policy is not considered strategically important. One of the reasons for such an approach may be the insufficiency of research results that definitely confirm the economic effectiveness of applying CSR in practice.

Abstrakt

Celem artykułu jest identyfikacja istoty, rodzajów społecznej odpowiedzialności biznesu i zbadanie wdrożenia jej zasad w praktyce przedsiębiorstw. Do realizacji tak sformułowanego celu zastosowano analizę literatury i zasobów internetowych instytucji zajmujących się badaniem praktyki wdrażania idei społecznej odpowiedzialności biznesu, a także studium przypadku. W wyniku przeprowadzonych badań można stwierdzić, iż mimo rosnącej popularności koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, w Polsce nadal obserwujemy działania o charakterze doraźnym, z przewagą projektów w dziedzinie społecznej. Wdrażanie tych zasad napotyka wiele barier, m.in. konieczność silnego zaangażowania kierownictwa w celu wdrożenia teoretycznych zasad koncepcji i problemy komunikacyjne. CSR postrzegane jest często jako przede wszystkim sposób kreowania wizerunku, ale w zestawieniu z celami biznesowymi polityka społecznej odpowiedzialności biznesu nie jest traktowana strategicznie. Jednym z powodów takiego podejścia może być niedostatek wyników badań zdecydowanie potwierdzających efektywność ekonomiczną zastosowania koncepcji CSR w praktyce.

First Page

41

Last Page

54

Page Count

13

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2010-06-30

Share

COinS