Tytuł
Empiryczne wymiary społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw - perspektywa instytucjonalna
Abstract
The main object of the considerations presented in the article is comparative research on corporate social responsibility based on claims derived from institutional theories. The authors present the opportunities for analysis that adopting this theoretical perspective brings. They begin with a review of studies that use this theory, and then present their own research, the subject of which is the institutional and social determinants of corporate social responsibility in Poland. The research is accompanied by the assumption that social responsibility is defined locally, depending on the institutional-social context. The subject of interest, therefore, is the process by which the company's responsibilities towards society are determined, and the reconstruction of definitions of responsibility used by actors in social life. The empirical investigation is conducted according to a case study strategy, using qualitative research methods. On the example of research conducted by one of the authors, comparing the functioning of an enterprise belonging to the same concern in Finland and Poland, the nature of the data obtained and the advantages of applying a qualitative approach to studying the phenomenon of corporate social responsibility are illustrated.
Abstrakt
Głównym obiektem rozważań zaprezentowanych w artykule są badania porównawcze nad społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw oparte na twierdzeniach pochodzących z teorii instytucjonalnych. Autorki prezentują możliwości analiz, które niesie ze sobą przyjęcie tej perspektywy teoretycznej. Rozpoczynają od przeglądu badań korzystających z tej teorii, a następnie prezentują własne badania, których przedmiotem są instytucjonalne i społeczne uwarunkowania społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w Polsce. Badaniom towarzyszy założenie, że społeczna odpowiedzialność jest definiowana lokalnie, w zależności od kontekstu instytucjonalno-społecznego. Przedmiotem zainteresowania jest więc proces, w którym ustalane są obowiązki firmy względem społeczeństwa oraz zrekonstruowanie definicji odpowiedzialności używanych przez aktorów życia społecznego. Postępowanie empiryczne prowadzone jest według strategii case study, z użyciem jakościowych metod badawczych. Na przykładzie prowadzonych przez jedną z autorek badań, porównujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa należącego do tego samego koncernu w Finlandii i w Polsce, ilustruje się charakter uzyskanych danych oraz zalety zastosowania podejścia jakościowego do badania zjawiska społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Recommended Citation
Strumińska-Kutra, M., & Woźniczko, J. (2010). The empirical dimensions of CSR - an institutional perspective. European Management Studies, 8(28), 71-89. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol8/iss28/5
First Page
71
Last Page
89
Page Count
18
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2010-06-30