Tytuł
Kulturowe uwarunkowania działań społecznie odpowiedzialnych na przykładzie Japonii
Abstract
The aim of this article is to present the theoretical assumptions underlying the adoption of socially responsible actions by multinational companies and to present the relationship between them and national culture. By showing the different models of capitalism, the author demonstrates their relationship with cultural characteristics. Moreover, by describing the influence of national culture and other cultural circles on organisational culture, she shows that there is a close relationship between cultural elements (norms, values) and the ways in which companies implement CSR. Then, presenting the development of CSR activities in Japanese multinational companies, he details those features of Japanese national culture that exert the greatest influence on them.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie teoretycznych założeń leżących u podstaw podejmowania przez przedsiębiorstwa międzynarodowe działań społecznie odpowiedzialnych oraz zaprezentowanie relacji między nimi a kulturą narodową. Ukazując różne modele kapitalizmu, autorka pokazuje ich związek z cechami kulturowymi. Co więcej, opisując wpływ kultury narodowej oraz pozostałych kręgów kulturowych na kulturę organizacyjną, wskazuje na istnienie ścisłego związku pomiędzy elementami kultury (normy, wartości) a sposobami realizowania przez przedsiębiorstwa idei CSR. Następnie, prezentując rozwój działań społecznie odpowiedzialnych w międzynarodowych przedsiębiorstwach japońskich, wyszczególnia te cechy narodowej kultury japońskiej, które wywierają na nie największy wpływ.
Recommended Citation
Furmańczyk, J. (2010). Cultural determinants of CSR activities. European Management Studies, 8(28), 104-120. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol8/iss28/7
First Page
104
Last Page
120
Page Count
16
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2010-06-30