•  
  •  
 

Tytuł

Determinanty rozwoju przedsiębiorstw turystycznych opartych na wiedzy

Abstract

In the times of rapid changes in our environment there is a need to implement new business models into tourist enterprises. Knowledge management and intellectual capital management are the new concepts of object development in tourist market. The purpose of this paper is to analyse factors that determine the development of tourist enterprises based on knowledge. There is a division into external conditions because every enterprise functions in a certain environment and for an environment (especially for clients), and internal conditions oriented on knowledge and intellectual capital use. The analysis shows the necessity of basing tourist enterprise operation strategies on internal determinants, like non-material resources, and building new value chains for clients - tourists and the competitive advantage

Abstrakt

W dobie gwałtownych przemian w otoczeniu zachodzi potrzeba wprowadzania nowych modeli biznesu do przedsiębiorstw turystycznych. Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym stanowi nową koncepcję rozwoju podmiotów na rynku turystycznym. Celem niniejszego artykułu jest analiza głównych czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw turystycznych opartych na wiedzy. Zastosowano podział na warunki: zewnętrzne, bowiem każde przedsiębiorstwo działa w otoczeniu i dla otoczenia (szczególnie dla klientów), oraz wewnętrzne, zorientowane na eksploatację wiedzy i kapitału intelektualnego firmy. Badania pokazały konieczność oparcia strategii działania firm turystycznych na determinantach wewnętrznych - zasobach niematerialnych i budowania na nich nowego łańcucha wartości dla klientów (turystów) i przewagi konkurencyjnej.

First Page

63

Last Page

75

Page Count

12

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2010-10-08

Share

COinS