Tytuł
Wpływ kryzysu na postawy i zachowania konsumpcyjne elit ekonomicznych
Abstract
The global economic crisis has very markedly affected the economies of all countries. Its unquestionable social dimensions include rising unemployment, decrease in household income, adjusting consumption structures and lifestyles, changing so much that they entail serious anxiety and depression arising from the fear for jobs, problems with finding new ones, deteriorating financial situation, fear of savings running out or inability to repay loans. Due to the fact that the global crisis has also affected the Polish socio-economic reality, the article attempts to identify the highincome households' consumption attitudes and behaviour. After presenting the research methodology and assumptions, the article analyses the subjective evaluations of the financial situation made by households classified as economic elite and their actions to improve it. Then it concentrates on consumers' attitudes to crisis and changes in the consumption structure specific for the economic elite. The article ends with the recapitulation of the discussion and major conclusions.
Abstrakt
Kryzys gospodarczy na świecie wywołał dość wyraźne reperkusje w gospodarkach wszystkich krajów. Niewątpliwie wymiarami społecznymi kryzysu światowego są: wzrost bezrobocia, spadek dochodów gospodarstw domowych, zmiana struktury spożycia, zmiany stylów zachowań aż po odczuwanie poważnych stanów lęku i depresji, które wynikają z obawy przed utratą pracy, trudnościami w znalezieniu nowej pracy, pogorszeniem sytuacji materialnej, obawą przed utratą oszczędności czy niemożnością spłacania kredytów. Ponieważ kryzys światowy wpłynął również na polską rzeczywistość społeczno-gospodarczą, w artykule skoncentrowano się na próbie identyfikacji postaw i zachowań konsumpcyjnych gospodarstw domowych wysokodochodowych w kryzysie. Po omówieniu metodologii i założeń badania przeanalizowano subiektywną ocenę warunków materialnych i działania podejmowane w celu ich poprawy w gospodarstwach domowych zaliczanych do elit ekonomicznych, a następnie skoncentrowano się głównie na postawach konsumentów wobec kryzysu oraz zmianach w strukturze konsumpcji elit ekonomicznych. Podsumowanie rozważań i ważniejsze wnioski kończą niniejszy artykuł.
Recommended Citation
Zalega, T. (2011). The impact of the crisis on high-income households' attitudes and behaviour. European Management Studies, 9(31), 186-202. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol9/iss31/11
First Page
186
Last Page
202
Page Count
16
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2011-03-30