Tytuł
Rozwój kapitału społecznego jako czynnik wspomagający wyjście przedsiębiorstwa z kryzysu
Abstract
The paper describes the role of social capital in the process of an enterprise coming out of a crisis situation. The author presents various approaches to defining the social capital of an organization, while also providing a brief description of its structure. The work analyses the elements of social capital in an enterprise and indicates the necessity of their development. This in particular, refers to the role of partnership culture, which is based on mutual cooperation between the management and the employees. This culture is based on the feeling of involvement, solidarity, trust and interdependence. Mutual partnership ties are the basis of the success of an enterprise. With the aim of indicating the results of the impact of partnership culture on the process of an organization coming out of a crisis a case study has been outlined. As exemplified by the description of the German company Farben GmBH, the process of an enterprise coming out of a crisis has been presented in terms of unfavourable economic conditions. The success of the enterprise was possible thanks to the implementation of the values of partnership culture by the management and the employees.
Abstrakt
Opracowanie omawia rolę kapitału społecznego w procesie wychodzenia przedsiębiorstwa z sytuacji kryzysowej. Autor przedstawia różne podejścia do definiowania kapitału społecznego organizacji oraz krótko opisuje jego strukturę. Analizuje elementy kapitału społecznego w przedsiębiorstwie i wskazuje na konieczność ich rozwoju. Zwłaszcza na rolę kultury partnerskiej, która jest oparta na wzajemnej współpracy kierownictwa z pracownikami. Kultura ta opiera się na poczuciu zaangażowania, solidarności, zaufania, współzależności. Wzajemne stosunki partnerskie są podstawą sukcesu przedsiębiorstwa. W celu ukazania rezultatów wpływu kultury partnerskiej na proces wychodzenia organizacji z kryzysu przedstawiono analizę przypadku. Na przykładzie opisu niemieckiej firmy Farben GmBH przedstawiono proces wychodzenia przedsiębiorstwa z kryzysu w sytuacji dekoniunktury gospodarczej. Sukces przedsiębiorstwa możliwy był dzięki implementacji wartości kultury partnerskiej przez kierownictwo i pracowników.
Recommended Citation
Bylok, F. (2011). Development of social capital as a factor in helping an enterprise come out of a crisis. European Management Studies, 9(31), 134-154. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol9/iss31/8
First Page
134
Last Page
154
Page Count
20
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2011-03-30