"Standard of consumer protection in the consumer credit advertising mar" by Rafał Włoczka
  •  
  •  
 

Tytuł

Standard ochrony konsumenta na rynku reklamy kredytu konsumenckiego w świetle dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2225 oraz innych regulacji prawa unijnego z zakresu regulacji rynku finansowego

ORCID

Rafał Włoczka – 0009-0000-7729-5036

Keywords

advertising of financial services, consumer credit, CCD1, CCD2, responsible lending

Słowa kluczowe

reklama usług finansowych, kredyt konsumencki, CCD1, CCD2, odpowiedzialne kredytowanie

Abstract

This article examines the legal framework governing consumer credit advertising under Directive (EU) 2023/2225 of the European Parliament and the Council of 18 October 2023 on credit agreements for consumers. While enhancing consumer protection in the financial market through the regulation of consumer credit advertising has been widely studied, there is a lack of a systematic comparison with other EU financial market regulations on this issue. The article aims to critically assess the regulatory framework for consumer credit advertising in the EU. It reviews legislative developments in consumer credit directives and contrasts them with advertising requirements for other financial services. The findings suggest that the provisions of Directive 2023/2225 impose excessive restrictions, which lack suffi cient justifi cation in terms of regulatory objectives and systemic coherence within EU law. The research applies a formal-dogmatic methodology, analyzing key legal instruments, including the MiFID II Directive and its delegated acts, the MiFIR Regulation, Directive 2014/17, as well as relevant consumer credit directives. Additionally, the study incorporates doctrinal commentaries and case law from national courts and the Court of Justice of the European Union. The results indicate that the EU legislator’s approach to consumer credit advertising is not an effective contribution to legal harmonization or enhanced consumer protection. Allowing Member States to adopt stricter national regulations leads to inconsistencies in implementation, negatively impacting the EU internal market. The article concludes with de lege ferenda recommendations, advocating against the adoption of excessively restrictive measures at the national level.

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na wymogach prawnych dotyczących reklamowania kredytu konsumenckiego w świetle dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2225 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki. Pomimo szerokiego zainteresowania doktrynalnego ochroną konsumentów na rynku finansowym, brakuje opracowań przedstawiających formalno-dogmatyczne ujęcie ewolucji regulacji w obszarze reklamy kredytów konsumenckich. Niniejsze badanie wypełnia tę lukę, przeprowadzając systemowe porównanie unijnych przepisów dotyczących ochrony uczestników rynku finansowego. Celem artykułu jest krytyczna ocena aktów normatywnych regulujących zasady reklamowania kredytów konsumenckich w UE. W tym kontekście dokonano przeglądu zmian legislacyjnych dyrektyw w sprawie umów o kredyty konsumenckie, zestawiając je z wymogami dotyczącymi reklamy innych produktów finansowych. Wyniki badań wskazują, że przepisy obowiązującej de lege lata dyrektywy 2023/2225 są nadmiernie restrykcyjne i nie znajdują uzasadnienia teleologicznego ani systemowego w kontekście prawa UE. Opracowanie opiera się na formalno-dogmatycznej metodzie badawczej, uwzględniającej m.in. przepisy dyrektyw ws. kredytów konsumenckich, dyrektywę MiFID II wraz z aktami delegowanymi, rozporządzenie MiFIR oraz dyrektywę 2014/17. Ponadto na potrzeby badania przeanalizowano dorobek doktryny oraz relewantne orzecznictwo krajowe i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przeprowadzone badania pokazują, że rozwiązania przyjęte przez unijnego prawodawcę w zakresie reklamy kredytów konsumenckich nie sprzyjają harmonizacji prawa UE ani poprawie ochrony konsumentów. W szczególności możliwość wprowadzania przez państwa członkowskie bardziej rygorystycznych przepisów prowadzi do rozbieżności w implementacji regulacji, co negatywnie wpływa na funkcjonowanie rynku wewnętrznego UE. Artykuł kończy się wnioskami de lege ferenda, rekomendującymi rezygnację z implementacji nadmiernie restrykcyjnych norm na poziomie krajowym.

Acknowledgments

Finansowanie

Badanie nie otrzymało dofinansowania.

Deklaracja konfliktu interesów

Autor zadeklarował brak potencjalnych konfliktów interesów w odniesieniu do badań, autorstwa i publikacji tego artykułu.

Deklaracja dotycząca zakresu wykorzystania AI

Autor w trakcie przygotowywania tego artykułu korzystał z pomocy narzędzia AI ChatGPT jedynie w celu sprawdzenia gramatyki.

First Page

7

Last Page

25

Page Count

19

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.1.14.1

JEL Code

K22, K23

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS