"“Greening” consumer law – the fight against greenwashing" by Agata Zawłocka-Turno
  •  
  •  
 

Tytuł

Jak „zazielenia się” prawo konsumenckie – na przykładzie walki z greenwashingiem

ORCID

Agata Zawłocka-Turno – 0009-0000-0250-4964

Keywords

greenwashing, environmental marketing, consumer protection

Słowa kluczowe

pseudoekologiczny marketing, greenwashing, marketing środowiskowy, ochrona konsumentów

Abstract

Greenwashing has become a hot topic and a significant issue in recent years. On one hand, consumers are placing increasing importance on the sustainability of their purchases. On the other hand, businesses, recognizing this trend, increasingly employ eco-marketing. Unfortunately, they often do so ineffectively, leading their actions to take the form of greenwashing that misleads consumers. This article thoroughly discusses this phenomenon, outlining its forms, driving factors, scope, and consequences. It also describes the existing legal framework for combating greenwashing, and legislative changes that aim to address this issue more effectively. Finally, the article analyzes the legal risks faced by businesses that engage in greenwashing.

Abstrakt

Pseudoekologiczny marketing, znany także jako greenwashing, stał się w ostatnich latach gorącym tematem i istotnym problemem. Z jednej strony, konsumenci coraz większą wagę przykładają do zrównoważonego charakteru swoich zakupów. Z drugiej zaś – przedsiębiorcy, dostrzegając ten trend, coraz częściej sięgają po ekologiczny marketing. Niestety często robią to nieudolnie, przez co ich działania przybierają formę pseudoekologicznego marketingu, wprowadzając konsumentów w błąd. Artykuł kompleksowo omawia to zjawisko, przedstawiając jego formy, czynniki napędzające, skalę oraz skutki. Opisuje także dotychczasowe ramy prawne dotyczące zwalczania greenwashingu oraz zmiany legislacyjne, których celem jest skuteczniejsze ograniczenie tego problemu. Wreszcie, artykuł analizuje rosnące rodzaje ryzyka prawnego, z którymi muszą liczyć się przedsiębiorcy stosujący pseudoekologiczny marketing.

Acknowledgments

Finansowanie

Badanie nie otrzymało dofinansowania.

Deklaracja konfliktu interesów

Autorka zadeklarowała brak potencjalnych konfliktów interesów w odniesieniu do badań, autorstwa i publikacji tego artykułu.

Deklaracja dotycząca zakresu wykorzystania AI

Autorka w trakcie przygotowywania tego artykułu nie korzystała z pomocy narzędzi AI.

First Page

60

Last Page

80

Page Count

21

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.1.14.4

JEL Code

K30, K42, M31, M38

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS