ORCID
Rajmund Molski – 0000-0001-5019-5692
Files
Download Full Text (1.4 MB)
Opis/Description
Polityka promowania przez państwo tzw. narodowych czempionów budzi kontrowersje, co prowokuje ożywioną debatę w kwestii zasadności tej polityki. W debacie tej wciąż pada więcej pytań niż odpowiedzi. Kluczowy problem sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy przedsiębiorstwa te powinny powstawać samoistnie, czy raczej aktywną rolę w procesie ich tworzenia i wzrostu powinny odgrywać władze państwowe, i na czym ewentualnie to wsparcie miałoby polegać? Odpowiedzi wymaga też pytanie o rzeczywisty wymiar polityki promowania narodowych czempionów realizowanej w praktyce przez różne państwa, a także o jej zgodność z szeroko rozumianym prawem i polityką ochrony konkurencji. Jakkolwiek pytania te zyskały szczególną doniosłość w okresie nasilonej interwencji publicznej w gospodarkę doby kryzysu, ich aktualność nie ogranicza się bynajmniej do tego okresu. Celem prezentowanej monografii jest próba choćby częściowej odpowiedzi na postawione wyżej fundamentalne pytania.
ISBN
978-83-63962-84-5
Data publikacji/Publication Date
2015
Wydawca/Publisher
Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
Miasto/City
Warszawa/Warsaw
Słowa kluczowe/Keywords
narodowi czempioni, kontrola państwowa, samoistne powstawanie przedsiębiorstw, interwencja publiczna w gospodarkę
Dyscypliny/Disciplines
Antitrust and Trade Regulation | Business Organizations Law
Sugestia cytowania/Recommended Citation
Molski, R. (2015). Prawne i ekonomiczne aspekty polityki promowania narodowych czempionów. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Sekcja Wydawnicza Wydziału Zarządzania UW. https://press.wz.uw.edu.pl/cars_monographs/12
Fragment recenzji/Review fragments
Praca prof. R. Molskiego [...] zasługuje generalnie na wysoką ocenę, mając na uwadze pionierski w nauce polskiej charakter rozprawy oraz prezentowaną w niej perspektywę globalną. [...] Autor trafnie identyfikuje kluczowe problemy badawcze, stawia właściwe hipotezy oraz wyciąga trafne na ogół wnioski z prowadzonych badań. Choć [...] zdaje się prezentować umiarkowanie pozytywną opinię w kwestiach promowania narodowych czempionów [...], to wnioski w tym zakresie poprzedza gruntowną i krytyczną analizą tego zjawiska. [...] Rekomenduję tę pozycję nie tylko prawnikom zainteresowanym prawem gospodarczym, ale także osobom odpowiedzialnym za kształt polityki gospodarczej w Polsce. Lektura książki prof. R. Molskiego może bowiem przyczynią się do wypracowania w przyszłości właściwego kształtu państwowego wsparcia dla polskich przedsiębiorstw oraz do uniknięcia wielu błędów wcześniej popełnionych w tym obszarze w innych jurysdykcjach. Tym samym pieniądze podatników będą wykorzystane bardziej efektywnie i prorozwojowo.
Prof. dr hab. Sławomir Dudzik
Wydział Prawa i Administracji UJ
R. Molski dokonał trafnego wyboru kluczowych problemów badawczych, postawił właściwe hipotezy oraz wyciągnął trafne wnioski z przeprowadzonych badań. Zwraca uwagę wyważony charakter Jego wywodów, manifestujący się m.in. w umiarkowanie pozytywnej ocenie polityki i praktyki promowania narodowych czempionów. Można bowiem zgodzić się z autorem [...], że budowanie pozycji gospodarczej współczesnych państw (w tym Polski) na promowaniu narodowych czempionów nie jest strategią [...], która zrekompensuje negatywne skutki ograniczania presji konkurencyjnej, a w konsekwencji np. wzrost cen. [W] określonych okolicznościach promowanie czy wspieranie wiodących przedsiębiorstw może przyczynić się do wzrostu dobrostanu konsumentów, a nawet dobrobytu w ogóle, o ile polityka państwa w tym zakresie nie będzie [...] realizowała interesów grupowych. Z tego przede wszystkim powodu książka R. Molskiego powinna być przedmiotem uważnej lektury władz publicznych realizujących politykę gospodarczą i politykę konkurencji, a także samych przedsiębiorców.
Prof. dr hab. Tadeusz Skoczny
Wydział Zarządzania UW