Tytuł
Kluczowe kompetencje sprzedawcy - przypadek przedstawiciela medycznego
Abstract
The labour market with employment proposals for salespeople continues to grow. Many companies are developing, focusing not only on the modernization of products or services, but also on improving their actions. Customers and competitors, economic barriers to entry and exit the market and particularly sought after employees' competencies are changing now. Organizations, including those working in the medical industry, differ not only in products/ services, but particularly in elaborated standards, rules and action priorities. So what is it that determines the sales success and which competencies should characterize a good salesperson? To answer these questions it has been decided to examine the recruitment advertisements by pharmaceutical companies to recruit for the position of a medical representative. Additionally, the competence analysis was carried out, and it included the employees already working in this position in Framoc, a pharmaceutical company. This analysis should be considered only as a reference point and example of the market concerned. The competency model, developed on the basis of these notices, should be considered as a pilot study and an introduction to the preparation of research related to the analysis of the employers' expectations of staff competence.
Abstrakt
Rynek pracy z propozycjami zatrudnienia dla sprzedawców wciąż rośnie. Wiele firm się rozwija, skupiając się nie tylko na unowocześnianiu produktów lub usług, lecz także na usprawnianiu działania. Zmieniają się klienci i konkurencja, ekonomiczne bariery wejścia i wyjścia, a szczególnie poszukiwane kompetencje pracowników. Organizacje, również te działające w branży medycznej, różnią się nie tylko produktami/ usługami, ale zwłaszcza wypracowanymi standardami, regułami i priorytetami działania. Co zatem decyduje o sukcesie sprzedaży i jakimi kompetencjami powinien się charakteryzować dobry sprzedawca? Aby odpowiedzieć na te pytania, postanowiono przeanalizować ogłoszenia rekrutacyjne firm farmaceutycznych poszukujących pracowników na stanowisko przedstawiciela medycznego. Dodatkowo przeprowadzona została analiza kompetencji pracowników już zatrudnionych na tym stanowisku w firmie farmaceutycznej Framoc. Analizę tę należy traktować wyłącznie jako punkt odniesienia i przykład z omawianego rynku. Opracowany na podstawie tych ogłoszeń model kompetencyjny należy uważać za pilotażowy, wprowadzający do przygotowania pogłębionych badań związanych z analizą oczekiwań pracodawców dotyczących kompetencji poszukiwanych pracowników.
Recommended Citation
Bugaj, J. (2012). Salesperson's key competencies - the case study of a medical representative. European Management Studies, 10(35), 37-52. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol10/iss35/3
First Page
37
Last Page
52
Page Count
15
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2012-02-15