Tytuł
Poziom etyki handlowców w kontekście ich postrzegania przez nabywców finalnych
Abstract
The article presented the problem of dishonest activities of retailers selling food products in Poland. On the basis of the results of the field empirical research, practices of this type were described. The respondents' opinions about frequency of dishonest activities allowed to divide all of them into four groups. In the further part of the article the results of the research within three unethical activities, joined into a group of the most noticeable practices, were presented and analyzed in detail. Particular attention was paid to the impact on the perception of the retailer and to respondents' behaviour at the time of purchase and after the completion in the event of contact with one of the three analyzed fraudulent sales activities. It turned out that taking into account all views and assessment of the respondents, the most influencing action was offering overdue products, although the level of activity even then was disappointing. Therefore, an attempt was made to divide the respondents according to the level of their activity in short-term and long-term experience of seller's dishonest conduct. In conclusion, the need to change the mentality of both buyers and traders was highlighted. It is a necessary condition to establish a long-term mutually beneficial relationship between them.
Abstrakt
W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące nieetycznych działań stosowanych w Polsce przez detalistów oferujących produkty spożywcze. Na podstawie wyników pierwotnych badań ankietowych omówiono nieetyczne praktyki handlowców, z którymi stykali się respondenci, dokonując ich podziału na cztery podstawowe grupy. W dalszej części artykułu zostały szczegółowo zaprezentowane i przeanalizowane wyniki badań dotyczące trzech nieetycznych działań tworzących grupę najbardziej zauważalnych przez ankietowanych praktyk handlowych. Szczególną uwagę zwrócono na wpływ tych działań na postrzeganie danej placówki handlowej oraz zachowania respondentów podczas dokonywania zakupów oraz po ich zakończeniu w sytuacji zetknięcia się z którymś z trzech analizowanych nieuczciwych działań handlowców. Okazało się, że uwzględniając wszystkie opinie i oceny respondentów, najsilniej wpływającym na nich działaniem było oferowanie przeterminowanych produktów, chociaż poziom aktywności badanych nawet w przypadku tego działania był niezadowalający. Dlatego dokonano próby segmentacji ankietowanych ze względu na poziom ich aktywności krótkookresowej oraz długookresowej w przypadku doświadczenia nieuczciwego postępowania sprzedawcy. Na zakończenie zwrócono uwagę na konieczność zmiany mentalności zarówno nabywców, jak i handlowców, co jest warunkiem koniecznym nawiązania między nimi wzajemnie korzystnych relacji długookresowych.
Recommended Citation
Baruk, A. (2012). The level of retailers' ethics in the context of customers' perception. European Management Studies, 10(35), 67-84. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol10/iss35/5
First Page
67
Last Page
84
Page Count
17
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2012-02-15