Tytuł
Szkolenia jako działania zapobiegawczew systemie zarządzania jakością
Abstract
This article aims to present selected elements of effectively improving the quality of services provided through the process of learning, thus consistently striving to become a 'learning' organisation. Furthermore, it shows that a well-planned and implemented training system for all employees, from managers to people performing the simplest operational activities, contributes to the acquisition of knowledge and the development of employees' professional qualifications. The impact of the effective use of knowledge and skills on improving the quality of processes at each stage of their implementation, and thus preventing the occurrence of corrective actions and complaints, was also discussed. It was presented that training in a quality management system requires patience and consistency in action in order to produce good results and become relevant to the needs that arise, despite the existence of many factors affecting the achievement of the desired goal. The article presents the essence of the organisation and planning of training, the involvement of employees and the impact of training companies on the implementation of improvement and prevention activities. The discussion is carried out with reference to the guidelines contained in the ISO standards, an analysis of the issues discussed in the literature and the author's experience as a person responsible for coordinating an implemented quality system.
Abstrakt
Artykuł ma na celu przedstawienie wybranych elementów efektywnego podnoszenia jakości świadczonych usług poprzez proces uczenia się, a tym samym konsekwentne dążenie do uzyskania statusu organizacji "uczącej się". Ponadto ukazuje, że dobrze zaplanowany i wdrożony system szkoleń dla wszystkich pracowników, począwszy od kadry kierowniczej, a skończywszy na ludziach wykonujących najprostsze czynności operacyjne, przyczynia się do zdobywania wiedzy i rozwijania zawodowych kwalifikacji pracowników. Omówiono także wpływ efektywnego wykorzystania wiedzy i umiejętności na poprawę jakości procesów na każdym etapie ich realizacji, a tym samym zapobieganie wystąpieniu działań korygujących i reklamacji. Zaprezentowano, że szkolenia w systemie zarządzania jakością wymagają cierpliwości i konsekwencji w działaniu, aby dały one dobre wyniki i stały się adekwatne do zaistniałych potrzeb, mimo istnienia wielu czynników mających wpływ na osiągnięcie zamierzonego celu. Artykuł prezentuje istotę organizacji i planowania szkoleń, zaangażowanie pracowników oraz wpływ firm prowadzących szkolenia na realizację działań doskonalących i zapobiegawczych. Rozważania są prowadzone w odniesieniu do wytycznych zawartych w normach ISO, analizy zagadnień omawianych w literaturze i doświadczeń autora jako osoby odpowiedzialnej za koordynowanie wdrożonego systemu jakości.
Recommended Citation
Trybuch, D. (2015). The trainings as preventive actions in quality management system. European Management Studies, 10(37), 245-257. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol10/iss37/13
First Page
245
Last Page
257
Page Count
12
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2015-05-30