•  
  •  
 

Tytuł

Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiebiorstwa działajace w Polsce

Authors

Maciej Urbaniak

Abstract

This article presents the conditions for the improvement of quality management systems, environmental and food safety in small and mediumsized enterprises in Poland. The results of the research show that the implementation of these systems is substantially influenced by the institutional clients' requirements (especially multinational companies expecting their suppliers to introduce the tools to ensure quality processes and products), legal requirements (resulting from EU directives) and the image effect. Results of this study also indicate that, after implementing the quality management system, the companies (especially small and medium ones) see a lot of internal benefits including the increased staff awareness and commitment, the opportunity to improve processes, improvement of standardization activities, reduction of internal inconsistencies, improvement of internal communication, reduction of the complaint number/cost, increase of process efficiency and the ability to improve the products.

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie uwarunkowań związanych z doskonaleniem systemów zarządzania jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem żywności w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce. Zaprezentowane wyniki przeprowadzonych badań wskazują, iż istotny wpływ na wdrażanie tych systemów wywierają wymagania klientów instytucjonalnych (zwłaszcza międzynarodowych koncernów oczekujących od swoich dostawców wprowadzania narzędzi pozwalających zapewnić jakość procesów i produktów), wymagania prawne (wynikające z dyrektyw Unii Europejskiej) oraz efekt wizerunkowy. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują także, że po wdrożeniu systemu zarządzania jakością firmy (zwłaszcza małe i średnie) dostrzegają wiele wewnętrznych korzyści, jak: wzrost świadomości i zaangażowania personelu możliwość doskonalenia procesów, poprawa standaryzacji działań, zmniejszenie niezgodności wewnętrznych, poprawa komunikacji wewnętrznej, zmniejszenie liczby/kosztów reklamacji, wzrost efektywności procesów oraz możliwość doskonalenia produktów.

First Page

28

Last Page

42

Page Count

14

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2012-05-30

Share

COinS