Tytuł
Doskonalenie jakości organizacji w wymiarze społecznym i środowiskowym w kontekście normy ISO 26000
Abstract
There are many dimensions of quality. These most often considered are related to those features that correspond to customer needs. This means that business searches for solutions and parameters of such products or services that will satisfy customers' expectations. This approach led to the development of numerous methods, procedures and management systems which aim at offering products and services of excellent quality. The systematic observation of market developments and expectations of customers shows that more and more often apart from the price and performance of the products and services the social issues and environmental conditions of their manufacturing process and operation begin to play an important role. The market for products of socially responsible and environmentally friendly increased even during the recent crisis, as exemplified by the growth of the market and the importance of FairTrade products. Recognizing the needs of customers who demand the fulfilment of certain social and environmental criteria led to the development of different ways of managing their organizations' social and environmental influences. The solutions such as cleaner production, environmental management systems ISO 14001 and EMAS, SA 8000 standard and the Global Compact initiative can be mentioned here. The ISO 26000 guidelines for social responsibility of the organization, published in 2010, seem to be the most comprehensive guide in this area. The article will, under the provisions of ISO 26000, discuss the directions to improve the social and environmental aspects of quality.
Abstrakt
Jakość ma różne wymiary. Te najczęściej rozważane wiążą się z takimi cechami, które odpowiadają na potrzeby klientów. Oznacza to poszukiwanie takich rozwiązań i parametrów produktów lub usług, które będą kreować zadowolenie klienta. Dążenie to spowodowało rozwój licznych sposobów, procedur i systemów zarządzania doskonalących działanie organizacji, którego skutkiem ma być wytworzenie doskonałego, w sensie jakości oczekiwanej przez klienta, produktu lub usługi. Systematyczna obserwacja rozwoju rynku i oczekiwań klientów pokazuje, że coraz częściej oprócz ceny i parametrów użytkowych produktów i usług zaczynają mieć znaczenie także kwestie społecznych i środowiskowych warunków procesu ich wytwarzania oraz eksploatacji. Rynek produktów społecznie odpowiedzialnych i przyjaznych środowisku rósł nawet w okresie ostatniego kryzysu, czego przykładem jest wzrost rynku i znaczenia produktów FairTrade. Dostrzeganie potrzeb klientów, którzy oczekują spełniania określonych kryteriów społecznych i środowiskowych doprowadziło do rozwoju różnych sposobów zarządzania przez organizacje swoimi wpływami społecznymi i środowiskowymi. Można w tym obszarze wymienić takie rozwiązania, jak np. czystsza produkcja, systemy zarządzania środowiskowego ISO 14001 i EMAS, standard SA 8000 czy inicjatywę Global Compact. Opublikowane w 2010 r. wytyczne w zakresie społecznej odpowiedzialności organizacji ISO 26000 wydają się najbardziej kompleksowym przewodnikiem po omawianym obszarze. W artykule zostaną naszkicowane, wynikające z zapisów ISO 26000, kierunki doskonalenia społecznych i środowiskowych aspektów jakości.
Recommended Citation
Rudnicka, A., & Reichel, J. (2012). Improvement of social and environmental dimensions of quality in the context of ISO 26000 standard. European Management Studies, 10(37), 84-93. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol10/iss37/6
First Page
84
Last Page
93
Page Count
9
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2012-05-30