Tytuł
Rola trenera-doradcy w edukacji menedżerskiej
Keywords
management education, coach, consultant, academic teacher, social competences
Słowa kluczowe
edukacja menedżerska,trener,doradca,nauczyciel akademicki,kompetencje społeczne
Abstract
The aim of this paper is to analyze and present social role of coach and teacher professions. It presents combination of specific features of a coach, a mediator, aconsultantas well as a classic role of academic teacher. This paper presents advantages and disadvantages of mutual influence of market and academia (especially in management schools). It points out the consequences of this compound which is mixing together a role of a teacher and a consultant. Presented considerations relate to management education so all the conclusions may be applied only in a management discipline. The paper presents results of ethnographic research as well as long-term experience of the author in the role of a coach and an academic teacher.
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza i prezentacja ról trenerskich i nauczycielskich. Zestawiono w nim cechy coacha, mediatora i doradcy z klasyczną rolą nauczyciela akademickiego. Artykuł pokazuje zalety i wady, jakie wynikają z przenikania się rynku i akademii (co ma miejsce zwłaszcza w szkołach zarządzania). Wskazuje na konsekwencje tej mieszanki, czyli potrzebę łączenia ról wykładowcy i doradcy. Przybliża te role oraz prezentuje ich analizę. Rozważania dotyczą obszaru edukacji menedżerskiej i wyższych szkół biznesowych, co oznacza, że wnioski pozostają w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Artykuł oparty jest na badaniach etnograficznych oraz wieloletnim doświadczeniu autorki w roli wykładowcy i trenera.
Recommended Citation
Postuła, A. (2013). Coach-consultant role in management education. European Management Studies, 11(43), 203-215. https://doi.org/10.7172/1644-9584.43.13
First Page
203
Last Page
215
Page Count
12
DOI
10.7172/1644-9584.43.13
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2013-09-15