Tytuł
Gry w organizacji a wpływ społeczny
Keywords
games, social influence, manipulation, organization, interactions, training, consulting
Słowa kluczowe
gry,wpływ społeczny,manipulacje,organizacja,interakcje,szkolenia,doradztwo
Abstract
Games in the organizations can be approached from various angles, depending on the theoretical perspective. Social influence (or manipulation in a more narrow sense) was a subject to many attempts of classification or typology as well. The article arranges the essential concepts of games and social influence in the organizations while showing potential interdependencies. As a starting point various definitions – classic and modern as well – were adopted. Next, the ramifications were named and based on that the attempt to indicate the possible research directions was undertaken. The possibilities of practical use in consulting were also pointed out.
Abstrakt
Gry w organizacji mogą być rozumiane bardzo różnorodnie, w zależności od przyjętej perspektywy teoretycznej i dziedziny nauki. Także wpływ społeczny (czy też znaczeniowo węższa manipulacja) doczekał się wielu prób klasyfikacji i typologii. Artykuł porządkuje najważniejsze pojęcia z zakresu gier i wpływu społecznego w organizacjach, wskazując potencjalne zależności między tymi dwoma obszarami. Jako punkt wyjścia zostały przyjęte różne definicje bazujące zarówno na ujęciach klasycznych, jak i nowoczesnych. Następnie określone zostały ramy pojęciowe i na tej podstawie wskazano możliwe kierunki badań i praktycznego wykorzystania w działaniach doradczych w organizacji.
Recommended Citation
Mijal, M., & Grzywacz, W. (2013). Games in organizations and social influence. European Management Studies, 11(43), 43-60. https://doi.org/10.7172/1644-9584.43.3
First Page
43
Last Page
60
Page Count
17
DOI
10.7172/1644-9584.43.3
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2013-09-15