Tytuł
Myślenie strategiczne w małych i średnich organizacjach
Keywords
strategy, planning, goals, SME sector
Słowa kluczowe
strategia,planowanie,cele,sektor MSP
Abstract
The article analyses strategic thinking in small and medium organizations in Poland. Building upon the psychological and managerial literature, we discuss theoretical foundations of strategic thinking. We provide an overview of research on strategy formulation and strategy content in small and medium organizations. We present the results of empirical study focused on strategic planning, cognitive representation of competitors and articulation of goals by Polish companies from SME sector. In conclusion we present theoretical implementations and provide recommendations to managers of Polish SMEs.
Abstrakt
Artykuł analizuje sposoby myślenia strategicznego w małych i średnich organizacjach działających w Polsce. Omówiono podstawowe koncepcje teoretyczne opisujące myślenie strategiczne, powstałe na gruncie psychologii oraz nauk o zarządzaniu. Przedstawiono przegląd badań na temat procesu formułowania strategii oraz treści strategii w małych i średnich organizacjach. Zaprezentowano wyniki badania własnego dotyczącego poziomu planowania strategicznego, reprezentacji poznawczej konkurentów oraz sposobu artykulacji celów przez polskie firmy należące do sektora MSP. Sformułowano wnioski teoretyczne oraz rekomendacje dla menedżerów małych i średnich organizacji działających w Polsce.
Recommended Citation
Wąsowska, A. (2014). Strategic thinking in small and medium organizations. European Management Studies, 12(45), 156-174. https://doi.org/10.7172/1644-9584.45.10
First Page
156
Last Page
174
Page Count
18
DOI
10.7172/1644-9584.45.10
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2014-01-30