•  
  •  
 

Tytuł

Cechy osobowości jako predyktor motywacji i efektywności działań przedsiębiorcy

Keywords

entrepreneurship, personality traits, opportunity-oriented motivation necessity-oriented motivation

Słowa kluczowe

przedsiębiorczość,cechy osobowości,motywacja prorozwojowa,motywacja defensywna

Abstract

The aim of the paper was to present the relationship between personality traits of candidates for entrepreneurs, the motivation which drives them to start running their own business and firm performance considered both as subjective assessments of satisfaction and as quantitative measures describing the firm. The study was prospective and longitudinal and a time of year passed between the personality assessment and firm performance measurement. The subjects was 124 participant of EU’s funded entrepreneurship stimulation program. 81 of participants undertook entrepreneurial activity and started their own business. Traits of personality were assessed by using full version of five factor personality inventory developed by Costa & McCrae, the types of motivation and firm performance – by survey developed for this study. The results showed, as was expected, the studied sample differed in personality characteristic from the whole Polish population. The results showed also the number of significant relationships between personality traits, types of motivation and firm performance. The conclusion is that personality of potential and actual entrepreneur matter, although looking for the factors which mediate the relationship between personality traits and intention and performance seems to be crucial.

Abstrakt

Celem artykułu była prezentacja związków pomiędzy cechami osobowości kandydata na przedsiębiorcę,motywami, którymi kieruje się w momencie, gdy podejmuje działalność, i efektywnością działań w tej roli, mierzoną jako subiektywne wskaźniki zadowolenia i jako ilościowe charakterystyki opisujące firmę. Badanie miało charakter podłużny i prospektywny, a pomiędzy pomiarem cech kandydata na przedsiębiorcę a oceną działania firmy upłynął rok. Osobami badanymi było 124 uczestników programu wsparcia przedsiębiorczości w ramach funduszy UE, z których 81 osób założyło swoje firmy. Do pomiaru cech osobowości użyto pełnej wersji inwentarza osobowości mierzącego pięć ogólnych cech osobowości według Costy i McCrae, a do pomiaru motywów oraz oceny działania firmy – ankiet własnej konstrukcji. Wyniki pokazały, że zgodnie z oczekiwaniami badana grupa różni się pod względem cech osobowości od ogółu Polaków, a pomiędzy cechami osobowości, motywacji oraz wskaźnikami działania firmy istnieje szereg istotnych związków. Wyniki wskazują na zasadność zainteresowania cechami osobowości przedsiębiorcy lub kandydata do tej roli, choć jednocześnie wskazują na wagę poszukiwania zmiennych pośredniczących w tej relacji.

First Page

175

Last Page

190

Page Count

15

DOI

10.7172/1644-9584.45.11

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2014-01-30

Share

COinS