Tytuł
Psychologiczne podejście do rozumienia postaw konsumenckich
Keywords
attitudes, consumer, emotions, unconsciousness
Słowa kluczowe
postawy,konsument,emocje,nieświadomość
Abstract
The psychology of attitudes is the one of the most important area in psychology. The attitudes influence the consumers’ decisions, so the knowledge about the origins, structure and the possibilities of attitudes’ change is very significant for marketing. As a consequence of many years of studies on attitudes the understanding of attitude concept has changed a lot. In the classic approaches attitude was stable, onedimensional (positive or negative) and conscious. Moreover, attitude was also treated as good predictor of the behavior. The contemporary approaches assume that attitudes can be ambivalent (positive and negative at the same time), and the person is not always conscious of attitude’s origins and even the attitude as such (implicit attitude). It is also known that the connection between the attitude and the behavior is more complicated that it was assumed before.
Abstrakt
Postawy to jeden z najważniejszych obszarów badań w psychologii. Wiedza na temat ich powstawania, konstrukcji oraz możliwości zmiany jest ogromnie ważna również dla praktyki marketingowej, ponieważ wpływają one na decyzje konsumenckie. Przez wiele lat badań nad postawami ich rozumienie bardzo się zmieniło. Klasyczne koncepcje traktowały je jako konstrukty stabilne, jednowymiarowe (pozytywne lub negatywne), dostępne świadomości podmiotu, a na ich podstawie można dokładnie przewidzieć zachowanie. We współczesnym rozumieniu przyjmuje się, że postawy mogą być ambiwalentne (zawierać jednocześnie elementy pozytywne i negatywne), człowiek nie zawsze jest świadomy źródła ich powstawania, a nawet istnienia (postawy utajone), a ich związek z zachowaniem jest skomplikowany.
Recommended Citation
Maison, D., & Stasiuk, K. (2014). Psychological approach to consumers’ attitudes. European Management Studies, 12(45), 18-29. https://doi.org/10.7172/1644-9584.45.2
First Page
18
Last Page
29
Page Count
11
DOI
10.7172/1644-9584.45.2
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2014-01-30