Tytuł
Kompetencja „orientacja na klienta” u osób zakładających działalność gospodarczą oraz jej znaczenie dla procesu inwestowania w rozwój pracowników
Keywords
customer orientation, entrepreneur, employee development, competences
Słowa kluczowe
orientacja na klienta, przedsiębiorca, rozwój pracowników, kompetencje
Abstract
According to research, training of employees in the sector of small and medium-sized enterprises is the area of human resource management in which decisions are made in a random manner. In Poland, less than half of the entrepreneurs invest in their employees’ competencies, even though it is established that there is a definite relationship between this activity and companies’ effectiveness and innovation. One reason for this kind of entrepreneurs’ attitude to employees’ development is the lack of strategic vision of the company and the consequent focus on customers’ needs. An employee training system should be designed to remedy the lack of employees’ competences that support business objectives. This study presents the results of research carried out among business start-ups. Its purpose is to determine whether the respondents have developed the “customer orientation” competence. The low level of this competence, according to this approach, results in low involvement in the development of employees.
Abstrakt
Jak wynika z badań, szkolenie pracowników w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw jest tym obszarem zarządzania ludźmi, w ramach którego decyzje podejmowane są w sposób przypadkowy. W Polsce mniej niż połowa przedsiębiorców inwestuje w pracowników, mimo że ustalono niewątpliwy związek tych działań z efektywnością i innowacyjnością firm. Jedną z przyczyn małego nastawienia na rozwój pracowników u przedsiębiorców jest brak strategicznej wizji funkcjonowania firmy i wynikającego z tego nastawienia na zaspokajanie potrzeb klientów. Szkolenia mają służyć uzupełnianiu braków kompetencyjnych pracowników, które wspierają realizację celów biznesowych. W niniejszym opracowaniu przedstawiono wyniki badań własnych przeprowadzonych wśród osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Celem ich jest sprawdzenie, czy badani posiadają ukształtowana kompetencję „orientacja na klienta”. Jej brak, zgodnie z przyjętym założeniem, skutkuje niskim zaangażowaniem w proces rozwoju pracowników.
Recommended Citation
Pawłowska, A. (2015). The Customer Orientation Competence of People Starting A Business and Its Importance to The Process of Investing in Employee Development. European Management Studies, 13(51), 170-182. https://doi.org/10.7172/1644-9584.51.11
First Page
170
Last Page
182
Page Count
12
DOI
10.7172/1644-9584.51.11
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2015-02-02