Tytuł
Przedsiębiorczość bez granic – czy granice mają znaczenie w przedsiębiorczości międzynarodowej
Keywords
International Entrepreneurship, international business, Geographical Distance
Słowa kluczowe
przedsiębiorczość międzynarodowa, biznes międzynarodowy, dystans geograficzny
Abstract
The article focuses on geographic distance to foreign markets affecting firm internationalisation. The main objective of the article is to verify whether geographic distance to the border (localisation of the firm) has an impact or effect on the internationalisation process. The V4 research survey results and the sample of 190 internationalised Polish businesses were used in order to meet the objective and verify the assumed hypothesis. The results of the Mann-Withney test, Student’s t test as well as ANOVA analysis prove that businesses operating in bordering regions are more internationalised than these operating in inner regions of Poland. Consequently, the research hypothesis was confirmed and all in all it is obvious from the foregoing evidence that the businesses localised in bordering regions are more internationalised than the firms localised in inner regions not having borders with neighbouring countries. The article is based on the survey results of the research project no. StG-21310034 entitled “Patterns of Business Internationalization in Visegrad Countries – In Search for Regional Specifics” conducted in the years 2013–2014 by five universities from Visegrad countries and coordinated by Cracow University of Economics
Abstrakt
Artykuł ukazuje związek dystansu geograficznego do rynków zagranicznych oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw. Głównym celem artykułu jest sprawdzenie, czy odległość geograficzna do granicy (lokalizacja firmy) ma wpływ na proces internacjonalizacji. Wykorzystano badania ankietowe V4 przeprowadzone w Polsce na próbie 190 umiędzynarodowionych polskich przedsiębiorstw. Wyniki testu Manna-Whitneya, testu t-Studenta oraz analizy ANOVA potwierdzają, że przedsiębiorstwa działające w województwach przygranicznych są bardziej umiędzynarodowione niż te działające w województwach wewnętrznych Polski. Oznacza to, że zakładana hipoteza badawcza została potwierdzona, a przedsiębiorstwa zlokalizowane w regionach przygranicznych są bardziej umiędzynarodowione niż te zlokalizowane w regionach wewnętrznych, nieposiadających granic z krajami sąsiadującymi.
Recommended Citation
Wach, K. (2015). Entrepreneurship without Borders: Do Borders Matter for International Entrepreneurship?. European Management Studies, 13(51), 82-92. https://doi.org/10.7172/1644-9584.51.6
First Page
82
Last Page
92
Page Count
10
DOI
10.7172/1644-9584.51.6
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2015-02-02