Tytuł
Społeczno-poznawcze uwarunkowania intencji przedsiębiorczej
Keywords
entrepreneurial self-efficacy, positive orientation, entrepreneurial intentions
Słowa kluczowe
poczucie skuteczności przedsiębiorczej,orientacja pozytywna,intencja przedsiębiorcza
Abstract
The aim of this study is to investigate socio-cognitive determinants of entrepreneurial intentions of business students in Poland. Based on the extant literature, grounded mostly in the socio-cognitive theory of Albert Bandura, I have formulated a number of hypotheses on the relationships between entrepreneurial intentions and entrepreneurial self-efficacy, positive orientation and entrepreneurial role models. The study uses a sample of 129 students of the Faculty of Management, University of Warsaw. The hypotheses were tested with the use of linear regression models. The results reveal that entrepreneurial self-efficacy positively relates to entrepreneurial intentions. Moreover, positive orientation and entrepreneurial role models are statistically significant in explaining entrepreneurial self-efficacy.
Abstrakt
Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie o społeczno-poznawcze źródła intencji przedsiębiorczej studentów kierunków biznesowych w Polsce. Na podstawie literatury przedmiotu, zakorzenionej głównie w społeczno-poznawczej teorii Alberta Bandury, sformułowano szereg hipotez dotyczących zależności między intencją przedsiębiorczą a poczuciem skuteczności przedsiębiorczej, orientacją pozytywną oraz posiadaniem wzorców przedsiębiorczych w najbliższym otoczeniu. Badanie objęło 129 studentów Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Weryfikacja hipotez została przeprowadzona na podstawie analizy regresji. Badanie wykazało, że poczucie własnej skuteczności przedsiębiorczej jest pozytywnie związane z intencją przedsiębiorczą. Ponadto orientacja pozytywna i posiadanie wzorców przedsiębiorczych okazały się istotnymi statystycznie predyktorami poczucia skuteczności przedsiębiorczej.
Recommended Citation
Wąsowska, A. (2015). Socio-Cognitive Determinants of Entrepreneurial Intentions. European Management Studies, 13(56), 101-114. https://doi.org/10.7172/1644-9584.56.6
First Page
101
Last Page
114
Page Count
13
DOI
10.7172/1644-9584.56.6
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2015-12-20