•  
  •  
 

Tytuł

Rola konsumenta w procesie kreowania wartości opartej na zasadzie 5R

Keywords

sustainable consumption, voluntary simplicity, de-consumption, collaborative consumption

Słowa kluczowe

zrównoważona konsumpcja,dobrowolna prostota,dekonsumpcja,konsumpcja współdzielona

Abstract

The purpose of this paper is to identify different motives that drive the customer and methods of practical implementation of the 5Rs rule. The author’s considerations start with the concept of customer value. Then, the author describes threats of overconsumption as well as the concept of de-consumption. De-consumption is defined as voluntary, it is not considered as the result of poverty. In the next part of the paper, different types of motivation are identified (e.g. proactive vs. reactive, egocentric vs. altruistic). The core part of the paper consists of the analysis of 5Rs and their interrelations. Finally, the author has identified the main challenges created by de-consumption for marketers. The paper is conceptual, and it is based on an extensive literature review.

Abstrakt

Celem opracowania jest zidentyfikowanie motywów oraz sposobów praktycznego wykorzystania przez konsumenta zasady 5R. Punktem wyjścia jest zdefiniowanie pojęcia wartości dla klienta. Następnie scharakteryzowano zagrożenia wynikające z konsumpcjonizmu i przedstawiono koncepcję dekonsumpcji opartej na dobrowolnym wyborze, a nie sytuacji przymusu ekonomicznego, w jakiej znalazł się konsument. W kolejnej części pracy sklasyfikowano motywy, jakimi może kierować się konsument (proaktywne vs. reaktywne, egocentryczne vs. altruistyczne). Kluczową częścią pracy jest analiza składowych zasady 5R oraz ich wzajemnych relacji. W podsumowaniu zidentyfikowano wyzwania, jakie zjawisko dekonsumpcji stawia marketerom. Artykuł ma charakter koncepcyjny, a jego podstawę stanowią studia literaturowe.

First Page

87

Last Page

99

Page Count

12

DOI

10.7172/1644-9584.58.6

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2016-03-30

Share

COinS