Tytuł
Kryteria różnicujące i segmentacja polskich przedsiębiorstw startupowych
Keywords
startup, innovativeness, digital economy, segmentation analysis, differentiating factors
Słowa kluczowe
startup,innowacyjność,gospodarka cyfrowa,analiza segmentacyjna,cechy różnicujące
Abstract
The results presented in the article are the first Polish analysis of startups, which are considered as a source of innovation and which are gaining in importance in the country’s economy. In order for the country to efficiently support this group, more insight into the most important features characterising it, for instance location, used legal forms, employment and its forms, sources of financing and other resources, propensity to export or sources of innovation must be gained. Thus, the conducted study was aimed at identifying and characterising the population of economic entities considered as Polish startups according to applied criteria. In order to do so, a database of those entities was created, an original research questionnaire was prepared and a nationwide survey was conducted in collaboration with the Startup Poland foundation. Subsequently, a segmentation analysis was performed in order to isolate conspicuous classification groups and to identify important features in each group. The presented research results constitute the beginning of regular analyses in that scope.
Abstrakt
Prezentowane w artykule wyniki są pierwszym polskim badaniem startupów, które uchodzą za źródło innowacji o coraz większym znaczeniu w gospodarce kraju. Efektywne wsparcie tej grupy ze strony państwa wymaga pogłębionej wiedzy na temat najważniejszych cech, które ją charakteryzują, na przykład lokalizacji, stosowanych form prawnych, zatrudnienia i jego form, źródeł zasobów finansowych i innych, skłonności do eksportu czy źródeł innowacyjności. Dlatego celem przeprowadzonych badań było zidentyfikowanie oraz dokonanie charakterystyki populacji podmiotów gospodarczych uznanych według zastosowanych kryteriów za polskie startupy. W tym celu stworzono bazę tych podmiotów, autorską ankietę badawczą oraz przeprowadzono ogólnopolskie badanie ankietowe we współpracy z fundacją Startup Poland. Następnie wykonano analizę segmentacyjną prowadzącą do wydzielenia wyróżniających się grup klasyfikacyjnych oraz zidentyfikowania istotnych cech w każdej z grup. Przedstawione wyniki badań stanowią inaugurację regularnych badań w tym zakresie.
Recommended Citation
Rostek, K., & Skala, A. (2017). Differentiating Criteria and Segmentation of Polish Startup Companies. European Management Studies, 15(65), 192-208. https://doi.org/10.7172/1644-9584.65.12
First Page
192
Last Page
208
Page Count
16
DOI
10.7172/1644-9584.65.12
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2017-03-30