•  
  •  
 

Tytuł

Rozwój przedsiębiorstw w regionach peryferyjnych: wzorce i determinanty

Keywords

peripheral region, enterprises, development, innovation

Słowa kluczowe

region peryferyjny,przedsiębiorstwa,rozwój,innowacje

Abstract

The goal of the paper is to identify the essential determinants of enterprises’ growth in a peripheral region, with regard to particular patterns of regional development. Literature studies have been conducted to recognise the patterns and determinants of the development in question. Characteristics of lagging regions have been provided in the first section, while another section contains a discussion on aspects related to enterprises’ growth in non-core regions. The main finding is associated with a crucial value of innovation, knowledge spillovers, as well as social and human capital as fundamental for enterprises facing scarcity of regional endogenous resources. Thus, necessary actions should be taken for promoting enterprises’ networking and internalisation. Entrepreneurial attitudes, notably of young generation, should be supported. The findings may be interesting for entrepreneurs and regional policymakers.

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest zidentyfikowanie zasadniczych determinant rozwoju przedsiębiorstw w regionie peryferyjnym w odniesieniu do poszczególnych wzorców rozwoju regionalnego. Rozpoznanie wzorców oraz determinant rozwoju przeprowadzono na podstawie badań literaturowych. W pierwszej części artykułu przedstawiono charakterystykę regionów peryferyjnych, podczas gdy dyskusję nad aspektami związanymi z rozwojem przedsiębiorstw w tych regionach zawarto w części drugiej. Przeprowadzone badania prowadzą do konkluzji o fundamentalnym znaczeniu innowacji, transferu wiedzy, kapitału społecznego i ludzkiego w regionach, które nie dysponują wystarczającymi zasobami endogenicznymi. Dla rozwoju przedsiębiorstw zasadne wydaje się promowanie internalizacji i współpracy ukierunkowanej na wykorzystanie pojawiających się możliwości rynkowych. Istotne wydaje się również wspieranie postaw przedsiębiorczych, zwłaszcza wśród młodego pokolenia. Wyniki przeprowadzonych badań mogą stanowić przedmiot zainteresowania przedsiębiorców i decydentów regionalnych.

First Page

226

Last Page

236

Page Count

10

DOI

10.7172/1644-9584.65.14

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2017-03-30

Share

COinS