•  
  •  
 

Tytuł

Obrazy przedsiębiorców – wyniki badań własnych

Keywords

metaphors, entrepreneurship, metaphors of entrepreneurs, images of entrepreneurs

Słowa kluczowe

metafory,przedsiębiorczość,metafory przedsiębiorców,obrazy przedsiębiorców

Abstract

This paper starts with an introduction to and exploration of entrepreneurship. It further explains the theoretical basis of metaphors used in understanding entrepreneurship with entrepreneurs as the phenomena. This paper takes a new approach to examining the definitions of entrepreneurs, distinguishing between entrepreneurs and non-entrepreneurs. This research gives us insight into understanding the phenomena of entrepreneurship, through the lens of images of entrepreneurs that exist among both entrepreneurs and non-entrepreneurs. An exploratory analysis of entrepreneurial metaphors and concepts is conducted to achieve this goal. In a qualitative analysis of entrepreneurial concepts, respondents defined the word ‘entrepreneur’ with suggested conceptual equivalents. In an analysis of metaphors, respondents explained why they see entrepreneurs through such lenses. The sample consisted of 124 respondents.

Abstrakt

Niniejszy artykuł rozpoczyna się od wprowadzenia oraz eksploracji zjawiska przedsiębiorczości. W dalszej części wyjaśnia podstawy teoretyczne metafory stosowanej w zrozumieniu przedsiębiorczości. Artykuł podejmuje nowe, metaforyczne, a więc kognitywne podejście do zbadania definicji przedsiębiorcy, z rozróżnieniem przedsiębiorców i osób niebędących przedsiębiorcami. To badanie umożliwia wgląd w zrozumienie zjawiska przedsiębiorczości przez pryzmat obrazów, a dokładniej metafor przedsiębiorców, które istnieją zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób niebędących przedsiębiorcami. Aby osiągnąć założony cel, przeprowadzono badanie jakościowe i ilościowe. W badaniu jakościowym respondenci definiowali słowo „przedsiębiorca” za pomocą koncepcyjnych ekwiwalentów i wyjaśniali, dlaczego respondenci używają danych metafor do określenia przedsiębiorców. Badanie ilościowe stanowiła ankieta. Próba składała się ze 124 respondentów.

First Page

151

Last Page

163

Page Count

12

DOI

10.7172/1644-9584.65.9

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2017-03-30

Share

COinS