Tytuł
Redukcja postrzeganego dystansu za pomocą powiązań w ramach diaspory: przypadek polskich firm w Brazylii
Keywords
Brazil, diaspora, international business, Poland, psychic distance
Słowa kluczowe
Brazylia,diaspora,biznes międzynarodowy,Polska,dystans psychiczny
Abstract
Celem artykułu jest ocena znaczenia polskiej diaspory w Brazylii jako mechanizmu redukującego dystans i ułatwiającego tym samym wejście polskich firm na rynek brazylijski. Artykuł wykazuje, że aktywność Polskich firm w Brazylii jest niewielka ze względu na istotny dystans psychiczny między tymi krajami. Postrzegany dystans wynika z licznych ‘stymulantów dystansu psychicznego’ (tj. różnic geograficznych, kulturowych, administracyjnych i gospodarczych). Ekspozycja jednostki na dany kraj może ograniczać dystans psychiczny, jednak, jak wykazano w artykule, polska diaspora w Brazylii nie przyczynia się do wzrostu częstości takiej ekspozycji.
Abstrakt
The objective of this paper is to assess the role of Polish diaspora in Brazil as a possible distance-reducing mechanism, facilitating the entry of Polish firms to the Brazilian market. We conclude that the activity of Polish firms in Brazil is very limited, due to a significant psychic distance between the respective countries. A long perceived distance is driven by a number of ‘psychic distance stimuli’ (i.e. geographic, cultural, administrative and economic differences). The psychic distance may be reduced by frequent exposure to a country, however, we conclude that so far, the Polish diaspora in Brazil has not served as a vehicle for such an exposure.
Recommended Citation
Wąsowska, A. (2017). Bridging the Psychic Distance Through Diaspora Networks: The Case of Polish Firms in Brazil. European Management Studies, 15(70), 59-75. https://doi.org/10.7172/1644-9584.70.4
First Page
59
Last Page
75
Page Count
16
DOI
10.7172/1644-9584.70.4
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2017-11-30