Tytuł
Zadowolenie klienta indywidualnego z doradztwa inwestycyjnego. Czy Dyrektywa MiFID II to potrzebne rozwiązanie?
Keywords
MiFID II, investment advisor, retail investor, investment recommendation, client’s satisfaction
Słowa kluczowe
MiFID II,doradca inwestycyjny,klient indywidualny,rekomendacja inwestycyjna satysfakcja klienta
Abstract
The aim of the study was to investigate whether investment advisors’ procedures of servicing evolve to meet MiFID II Directive requirements. Using a mystery client procedure adopted from the Synovate (2011) research, 51 datasets and 58 datasets were collected in 2016 and 2017. No statistical differences between annual results were found in procedures of collecting necessary information. Advisors were generally perceived to be clear in providing recommendations. Almost all clients were satisfied with such service. The results provide a general profile of a satisfied client as a person looking for transparent and clear information on investment alternatives provided by a professional in terms of collecting detailed but only necessary data.
Abstrakt
Celem badania była analiza zmian w standardach obsługi klientów detalicznych doradztwa inwestycyjnego pod kątem wypełniania zaleceń dyrektywy MiFID II. Badanie przeprowadzono w schemacie tajemniczego klienta z wykorzystaniem procedury stosowanej w badaniu przeprowadzonym przez Synovate (2011). W 2016 i 2017 zebrano dane z odpowiednio 51 i 58 wizyt w instytucjach finansowych. Nie stwierdzono statystycznych różnic w procedurach przeprowadzania wywiadu o sytuacji klienta i jego potrzebach. Klienci generalnie postrzegali doradców jako osoby, które jasno komunikują swoje rekomendacje i przedstawiają różne możliwości inwestycyjne. Około 90% klientów było zadowolonych z obsługi. Wyniki przedstawiają ogólny profil zadowolonego klienta jako osoby poszukującej przejrzystych i jasnych informacji o alternatywach inwestycyjnych, przekazanych przez doradcę, który zachowuje się profesjonalnie, przeprowadzając wywiad i poszukuje szczegółowych, ale tylko niezbędnych informacji o kliencie.
Recommended Citation
Kicia, M., & Muda, R. (2018). Retail Client’s Satisfaction With Investment Advice. Is MiFID II a Desired Regulation?. European Management Studies, 16(74), 131-142. https://doi.org/10.7172/1644-9584.74.7
First Page
131
Last Page
142
Page Count
11
DOI
10.7172/1644-9584.74.7
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2018-05-08