•  
  •  
 

Tytuł

Konsumpcja etyczna i jej rozwój we współczesnym społeczeństwie

Keywords

consumption, ethical consumption, socially responsible consumption, consumer

Słowa kluczowe

konsumpcja,konsumpcja etyczna,społecznie odpowiedzialna konsumpcja,konsument

Abstract

In the paper, the subject matter of deliberations is the ethical approach to consumption. The author discusses the issue of ethical consumption, which is perceived as a subject and means of moral action. Three approaches to defining ethical consumption are described. In the first one, ethical consumption is seen in relation to consumer goods with an ethical value. In the second one, consumer practices are analysed from the perspective of ethics. The final one illustrates the ties between political activity and being a responsible consumer. The following question is posed: Is the concept of ethical consumption merely an idea propagated by scientists or a real perspective for change in terms of consumption? In order to answer that question, the results of empirical research on the scope and degree of prevalence of ethical consumption in various communities are analysed. This review reveals that significant potential exists for the attitudes characteristic of ethical consumption among consumers, with simultaneous existence of differences between particular communities.

Abstrakt

W artykule przedmiotem rozważań uczyniono podejście etyczne do konsumpcji. Autor podejmuje refleksję nad konsumpcją etyczną, którą ujmuje jako przedmiot i środek moralnego działania. Opisuje trzy podejścia w definiowaniu konsumpcji etycznej. W pierwszym ujmuje konsumpcję etyczną w relacji do dóbr konsumpcyjnych posiadających zasób etyczny. W drugim analizuje się praktyki konsumenckie z perspektywy etyki. W trzecim uwypukla powiązania między aktywnością polityczną a byciem odpowiedzialnym konsumentem. Stawia pytanie: czy konsumpcja etyczna to jedynie idea propagowana przez naukowców czy też realna perspektywa zmian w konsumpcji? W celu odpowiedzi na to pytanie analizuje wyniki badań empirycznych zakresu i stopnia występowania konsumpcji etycznej w różnych społeczeństwach. Z ich przeglądu wynika, że występuje znaczny potencjał postaw charakterystycznych dla etycznej konsumpcji wśród konsumentów, przy czym występują różnice między poszczególnymi społeczeństwami.

First Page

150

Last Page

165

Page Count

15

DOI

10.7172/1644-9584.75.9

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2018-07-17

Share

COinS