Tytuł
Innowacyjność konsumentów a odpowiedzialna konsumpcja
Keywords
innovations, consumer innovativeness consumer trends, responsible consumption
Słowa kluczowe
innowacje,innowacyjność konsumentów trendy konsumenckie odpowiedzialna konsumpcja
Abstract
The grounds for considerations and the analysis in this article are provided by two phenomena: consumers’ innovativeness and responsible consumption. The aim of considerations and the analysis is to seek the impact of consumers’ innovativeness on the formation of consumption. The undertaken task was implemented on the base of secondary sources of information and findings of own empirical research. In our article, we provide some insight into consumers’ innovativeness and responsible consumption and attempt to explain the essence thereof. ‘New consumption’ is shown as consumption of the 21st century, with specific features, characterised by diversity and multiplicity of ways of meeting needs and, in consequence, by new behaviours of consumers, not always complying with the requirements of responsible consumption. The presented analysis illustrates consumers’ innovativeness which is still low in Poland and thus does not exert any substantial impact on the growth of responsible consumption.
Abstrakt
Podstawę rozważań i analizy w niniejszym artykule stanowią dwa zjawiska innowacyjność konsumentów i odpowiedzialna konsumpcja. Celem rozważań i analizy jest poszukiwanie wpływu innowacyjności konsumentów na kształtowanie odpowiedzialnej konsumpcji. Podjęte zadanie zrealizowano, opierając się na wtórnych źródłach informacji oraz wynikach własnych badań empirycznych. W artykule przybliżamy pojmowanie innowacyjności konsumentów i odpowiedzialnej konsumpcji oraz podejmujemy próbę wyjaśnienia ich istoty. Pokazujemy „nową konsumpcję” jako konsumpcję XXI w. o specyficznych cechach, charakteryzującą się różnorodnością i mnogością sposobów zaspokajania potrzeb, a w konsekwencji, nowymi zachowaniami konsumentów nie zawsze zgodnymi z wymogami odpowiedzialnej konsumpcji. Przedstawione analizy stanowią ilustrację małej jeszcze innowacyjności konsumentów w Polsce, która tym samym nie wywiera istotnego wpływu na wzrost odpowiedzialnej konsumpcji.
Recommended Citation
Olejniczuk-Merta, A., Szepieniec-Puchalska, D., & Szymańska, A. (2018). Consumers’ Innovativeness and Responsible Consumption. European Management Studies, 16(75), 166-181. https://doi.org/10.7172/1644-9584.75.10
First Page
166
Last Page
181
Page Count
15
DOI
10.7172/1644-9584.75.10
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2018-07-17