Tytuł
Wybory strategiczne kadry menedżerskiej przedsiębiorstw z branży meblarskiej na rynku polskim
ORCID
Agnieszka Sopińska: 0000-0002-8421-3227
Aldona Glińska-Neweś: 0000-0002-5415-1563
Iwona Escher: 0000-0002-2053-0549
Barbara Józefowicz: 0000-0003-0273-3913
Alicja Łuka: 0000-0002-9171-9891
Keywords
strategic choices, development strategy, diversification, geographic coverage of operations, vertical integration scope
Słowa kluczowe
wybory strategiczne,strategia rozwoju,dywersyfikacja,zasięg geograficzny działania,zasięg integracji pionowej
Abstract
The article presents the results of research on strategic choices made by manages of furniture companies on the Polish market. Three strategic dilemmas resolved at the level of company development strategy are taken into account: the dilemma regarding the level of sectoral diversification, the dilemma regarding the geographic coverage of operations, and the dilemma regarding the scope of vertical integration. The basis for conclusions was provided by a survey conducted under a broader project funded by the National Science Centre on team strategic decision-making in companies. The survey was carried out in 2018 in a group of 200 medium-sized and large furniture companies operating in Poland. The dominant strategic choices of managerial staff were identified on the basis of the so-called “strategic option cube” at the development strategy level. The survey found that that managers of furniture companies on the Polish market more often choose a development strategy based on geographical expansion rather than on sectoral diversification and a development strategy focused on selective or full vertical integration rather than on virtualisation of operations. At the companies surveyed, so-called international or nationwide specialists with selective or full vertical integration were dominant.
Abstrakt
W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczących wyborów strategicznych kadry menedżerskiej przedsiębiorstw z branży meblarskiej na rynku polskim. Pod uwagę wzięto trzy dylematy strategiczne rozstrzygane na poziomie strategii rozwoju przedsiębiorstwa: dylemat dotyczący poziomu dywersyfikacji branżowej, dylemat dotyczący zasięgu geograficznego działania oraz dylemat dotyczący zakresu integracji pionowej. Podstawę do wnioskowania stanowiło badanie prowadzone w ramach szerszego projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki na temat zespołowego podejmowania decyzji strategicznych w przedsiębiorstwach. Badanie przeprowadzono w 2018 roku na grupie 200 średnich i dużych przedsiębiorstw z branży meblarskiej działających na terenie Polski. Identyfikacji dominujących wyborów strategicznych kadry menedżerskiej dokonano w oparciu o tzw. kostkę opcji strategicznych na poziomie strategii rozwoju. W efekcie badania stwierdzono, że kadra menedżerska przedsiębiorstw z branży meblarskiej na rynku polskim częściej decyduje się na wybór strategii rozwoju opartej na ekspansji geograficznej niż na dywersyfikacji branżowej oraz na wybór strategii rozwoju nastawionej na selektywną bądź pełną integrację pionową, a nie na wirtualizację działania. Wśród badanych przedsiębiorstw dominowali tzw. międzynarodowi lub ogólnokrajowi specjaliści selektywnie lub w pełni zintegrowani pionowo.
Recommended Citation
Sopińska, A., Glińska-Neweś, A., Escher, I., Józefowicz, B., & Łuka, A. (2019). Strategic Choices of Managers of Furniture Companies on the Polish Market. European Management Studies, 17(84), 65-79. https://doi.org/10.7172/1644-9584.84.5
First Page
65
Last Page
79
Page Count
14
DOI
10.7172/1644-9584.84.5
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2019-10-17