Tytuł
Kierunki ewolucji zachowań konsumentów we współczesnym świecie
ORCID
Katarzyna Włodarczyk: 0000-0002-6020-8378
Keywords
consumer, consumer behavior, consumption, trends in consumer behavior
Słowa kluczowe
konsument,zachowania konsumentów,konsumpcja,trendy w zachowaniach konsumentów
Abstract
Purpose: Consumer behavior and decision making are changing along with civilization and cultural changes, socio-economic development, increase of quality of life and production growth. Consumers change their attitudes and habits in the evolving market conditions. The aim of the article is to present the changes in the behavior of contemporary consumers. Design/methodology/approach: In the article, theoretical considerations are undertaken based on the related literature as well as the results of Euromonitor International reports for the years 2015–2019. Therefore, in the article, the classic method of literature analysis consisting in determining the state of research with critical reflection over it is applied (critical literature review). Findings: In the future, we will be dealing with consumers conscious of their choices, minimizing consumption, caring for the environment and natural resources, individualists – focused on their own needs, proper diet, rest and caring for their health and safety. Research limitations/implications: Consumer market behavior resulting from the changes occurring all around us is still undergoing transformations. It is difficult to fully predict which of the trends will continue evolving and which will disappear. Most certainly, their mutual relations and co-existence will contribute to further changes in attitudes, consumer patterns and adaptive actions. Originality/value: In the paper, current trends observed in consumer behavior in the market are presented and an attempt is made at defining the directions in which such behavior will evolve.
Abstrakt
Cel: wraz z rozwojem społeczno-gospodarczym, wzrostem stopy życiowej, rozwojem produkcji, pojawianiem się nowych i nieznanych dóbr i usług, przemianami cywilizacyjno-kulturowymi, zmieniają się wzorce postępowania konsumenta i podejmowane przez niego decyzje. Celem artykułu jest prezentacja zmian, jakie zachodzą w zachowaniach współczesnych konsumentów. Metodologia: w opracowaniu podjęto rozważania teoretyczne w oparciu o literaturę przedmiotu oraz wyniki raportów Euromonitor International za lata 2015–2019. Wyniki: dla przyszłości rysuje się konsument świadomy swoich wyborów, minimalizujący konsumpcję, dbający o środowisko i zasoby naturalne, indywidualista – skupiony na swoich potrzebach, prawidłowej diecie, odpoczynku i dbający o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Ograniczenia/implikacje badawcze: zachowania konsumentów na rynku, wynikające z zachodzących wokół zmian nadal ulegają przeobrażeniom. Trudno w pełni przewidzieć, które z tendencji nadal będą ewoluować, a które zanikną. Na pewno ich wzajemne zależności i współwystępowanie przyczyniać się będą do dalszych zmian postaw, wzorców konsumpcyjnych oraz działań adaptacyjnych. Oryginalność/wartość: w opracowaniu przedstawiono aktualne trendy widoczne w zachowaniach konsumenta na rynku oraz podjęto próbę określenia kierunków, w jakich te zachowania będą ewoluowały.
Recommended Citation
Włodarczyk, K. (2021). Trends of Evolution in Consumer Behavior in the Contemporary World. European Management Studies, 19(91), 39-50. https://doi.org/10.7172/1644-9584.91.3
First Page
39
Last Page
50
Page Count
11
DOI
10.7172/1644-9584.91.3
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2021-04-09