•  
  •  
 

Tytuł

Sztuczna inteligencja i ludzki talent w podejmowaniu decyzji z zakresu marketingu w przedsiębiorstwie

ORCID

Magdalena Sobocińska: 0000-0002-5231-2511

Keywords

talent, artificial intelligence, machine learning, marketing

Słowa kluczowe

talent,sztuczna inteligencja,uczenie maszynowe,marketing

Abstract

Purpose: The analysis of the content of publications concerning decision-making processes in an enterprise indicates that one of the tasks of modern management is to identify effective solutions based on the synergy of human and technological resources that support decision-making processes. This also applies to marketing, which is subject to virtualization related both to its concept and instruments, as well as marketing activities. The purpose of the paper is to show the role of artificial intelligence and human talent in decision making in the field of marketing in an enterprise. Design/methodology/approach: Critical literature review; the research procedure that is based on the review of the literature is focused on formulating the answers to the following questions: – What factors determine the effective implementation of artificial intelligence as a technology supporting decision-making processes in the sphere of marketing in enterprises? – What are the identified models of application of artificial intelligence and human talent in making decisions in enterprises? Findings: The use of the opportunities offered by artificial intelligence in supporting marketing decisions brings many benefits, but it also requires overcoming mental and cultural barriers. It should be emphasized that relying on artificial intelligence in decision-making processes does not mean eliminating people, especially the talented ones, because it is the employee who can revise the decision-making criteria or state that the algorithm on the basis of which decisions are made in the company is outdated. Research limitations/implications: Empirical verification of the proposed model would allow for identifying the role performed by talented employees and algorithms in decision-making processes in the era of development of innovative IT solutions along with determination of the hierarchy of factors stimulating these processes. Originality/value: Proposing a model of determinants and types of solutions that allow for effectively combining human resources described as talent and artificial intelligence in making decisions in the field of marketing in enterprises is the result of the considerations provided in the paper.

Abstrakt

Cel: analiza treści publikacji z zakresu procesów podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie wskazuje, że jednym z zadań współczesnego zarządzania jest identyfikowanie efektywnych, bazujących na synergii zasobów ludzkich i technologicznych, rozwiązań stanowiących wsparcie w procesach decyzyjnych. Dotyczy to także marketingu, który podlega wirtualizacji odnoszonej zarówno do jego koncepcji, jak i instrumentów oraz działań marketingowych. Celem artykułu jest ukazanie roli sztucznej inteligencji i ludzkiego talentu w procesach podejmowania decyzji z zakresu marketingu w przedsiębiorstwie. Metodologia: krytyczny przegląd literatury; bazujące na kwerendzie literatury postępowanie badawcze ukierunkowane zostało na sformułowanie odpowiedzi na następujące pytania: – jakie czynniki warunkują skuteczne wdrażanie sztucznej inteligencji jako technologii stanowiącej wsparcie w procesach decyzyjnych w obszarze marketingu w przedsiębiorstwie; – jakie wyróżnia się modele zastosowania sztucznej inteligencji w podejmowaniu decyzji w przedsiębiorstwie? Wyniki: wykorzystanie możliwości stwarzanych przez sztuczną inteligencję we wspieraniu decyzji marketingowych przynosi wiele korzyści, lecz wymaga przełamywania barier mentalnych i kulturowych. Należy podkreślić, że bazowanie na sztucznej inteligencji w procesach decyzyjnych nie oznacza eliminacji ludzi, w szczególności utalentowanych, ponieważ to pracownik może zrewidować kryteria decyzyjne, czy też stwierdzić, że zdezaktualizował się algorytm, w oparciu o który podejmowane były decyzje w przedsiębiorstwie. Ograniczenia/implikacje badawcze: empiryczna weryfikacja zaproponowanego modelu pozwoliłaby na identyfikację roli, którą odgrywają utalentowani pracownicy oraz algorytmy w procesach decyzyjnych w dobie rozwoju innowacyjnych rozwiązań informatycznych wraz z określeniem hierarchii czynników stymulujących te procesy. Oryginalność/wartość: efektem prowadzonych w artykule rozważań jest propozycja modelu czynników i typów rozwiązań pozwalających na efektywne łączenie zasobów ludzkich określanych jako talent i sztucznej inteligencji w podejmowaniu decyzji z zakresu marketingu w przedsiębiorstwie.

First Page

65

Last Page

75

Page Count

10

DOI

10.7172/1644-9584.91.5

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2021-04-09

Share

COinS