•  
  •  
 

Tytuł

Ewolucja zachowań konsumpcyjnych samotnych osób starszych w Polsce

ORCID

Tomasz Zalega: 0000-0002-7488-1184

Keywords

silver singles, cocooning, consumer ethnocentrism, sustainable consumption

Słowa kluczowe

srebrni single,domocentryzm,etnocentryzm konsumencki,zrównoważona konsumpcja

Abstract

Purpose: The purpose of the study is to analyze, based on the author’s own research, the relationship between lifestyle and selected consumer trends reflected in specific consumption behavior of silver singles. Design/methodology/approach: The analysis is based on a survey questionnaire administered between 1 February and 30 October 2019 in a sample of 2476 elderly people living alone in ten Polish cities of various populations and sizes. In accordance with the research assumptions, the sample included persons over 65 years of age who took independent consumption decisions in the market. This research method was chosen in view of the older age of respondents whose openness to new media often used in direct research is limited. Findings: The research shows that among the surveyed silver singles, men more often than women act in line with the cocooning and consumer ethnocentrism trends. It also reveals a strong correlation between cocooning and consumer ethnocentrism on the one hand and the level of education and monthly disposable income of silver singles on the other. As regards sustainable consumption, the proportion of silver singles who declared that they acted in line with that idea was much higher among women than men as well as among university graduates, those earning a monthly income of more than PLN 3000.00, and actively attending UTA courses. Research limitations/implications: Given the limited financial capacity, the study of consumer behavior matching the idea of cocooning, consumer ethnocentrism and sustainable consumption among silver singles was confined to a survey conducted in the biggest Polish cities. It was not possible to carry out research among single seniors living in rural areas. Following the conclusions made, they should not be treated as representative of the population of Polish silver singles. They only provide some insight into actual consumer behaviors of this consumer segment. Originality/value: This article is one of first publications in Poland that seek to provide some insight into consumption behaviors of Polish silver singles that are in line with the idea of selected alternative consumer trends.

Abstrakt

Cel: przeanalizowanie, na podstawie badań własnych, zależności między stylem życia a wybranymi trendami konsumenckimi przejawiającymi się w określonych zachowaniach konsumpcyjnych srebrnych singli. Metoda: podstawą analizy jest kwestionariusz ankiety przeprowadzony w okresie od 1 lutego do 30 października 2019 roku na próbie 2476 osób starszych żyjących w pojedynkę w dziesięciu miastach Polski o zróżnicowanej liczbie ludności oraz wielkości. Zgodnie z przyjętymi założeniami badawczymi, w próbie znalazły się osoby powyżej 65. roku życia, które podejmowały suwerenne decyzje konsumpcyjne na rynku. Wybór metody badawczej był podyktowany starszym wiekiem ankietowanych, których otwartość na nowe media, często wykorzystywane w badaniach bezpośrednich jest ograniczona. Wyniki: z przeprowadzonego badania wynika, że wśród badanych srebrnych singli mężczyźni częściej niż kobiety ulegają domocentryzmowi i etnocentryzmowi konsumenckiemu. Badania pokazują także silną zależność między domocentryzmem i etnocentryzmem konsumenckim a poziomem wykształcenia i miesięcznymi dochodami rozporządzalnymi srebrnych singli. Z kolei w przypadku zrównoważonej konsumpcji odsetek samotnych osób starszych identyfikujących się ze zrównoważoną konsumpcją był dużo większy wśród kobiet niż mężczyzn, legitymujących się wykształceniem wyższym i dysponujących miesięcznym dochodem powyżej 3000,00 zł oraz aktywnie uczestniczących w zajęciach organizowanych przez UTW. Ograniczenia badań i wnioskowania: z uwagi na ograniczone możliwości finansowe, uchwycenie zachowań konsumpcyjnych wpisujących się w ideę domocentryzmu, etnocentryzmu konsumenckiego i zrównoważonej konsumpcji srebrnych singli ograniczyło się wyłącznie do badań przeprowadzonych w największych miastach Polski. Natomiast nie udało się przeprowadzić badań wśród samotnych seniorów żyjących na wsi. W efekcie poczynionych wniosków nie należy traktować jako reprezentatywnych dla populacji polskich srebrnych singli. Pozwalają one jedynie przybliżyć rzeczywiste zachowania konsumpcyjne tego segmentu konsumentów. Oryginalność/wartość: niniejszy artykuł jest jednym z pierwszych w Polsce, który próbuje uchwycić zachowania konsumpcyjne polskich seniorów żyjących w pojedynkę wpisujące się w ideę wybranych alternatywnych trendów konsumenckich.

First Page

51

Last Page

80

Page Count

29

DOI

10.7172/1644-9584.94.5

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2021-12-30

Share

COinS