•  
  •  
 

Tytuł

Społeczna odpowiedzialność podmiotów leczniczych w warunkach pandemii COVID-19 – przegląd literatury

ORCID

Iwona Czerska: 0000-0002-9680-6695

Keywords

corporate social responsibility, CSR, healthcare, medical entity, COVID-19 pandemic

Słowa kluczowe

społeczna odpowiedzialność organizacji,CSR,opieka zdrowotna,podmiot leczniczy,pandemia COVID-19

Abstract

Purpose: This article aims to present the concept of corporate social responsibility as applied by healthcare entities in the conditions of the coronavirus pandemic. Design/methodology: The article is a literature review on corporate social responsibility, healthcare, management, and health economics. A critical analysis was performed based on the desk research method, using professional, scientific databases. The article consists of the following parts: introduction; research methodology; issues of corporate social responsibility in the current epidemic conditions, taking into account the areas and tools of CSR as applied by healthcare entities; literature study; limitations; conclusions, and practical implications. Findings: Running medical entities in a socially responsible manner is, in the context of the COVID-19 pandemic, perceived as a key and strategic action on the global market, contributing to the competitiveness of a given entity while caring for and shaping its image in the local environment. Research limitations/implications: A critical analysis identified several barriers to the study that could have influenced the overall picture of the considerations. Therefore, this article can be treated as a preliminary diagnosis of the topic under discussion. Subsequently, future analyses should extend to other entities and healthcare institutions to have a complete picture of their implementation of the CSR concept in pandemic conditions. Original value: The approach to the social responsibility of healthcare entities in the context of the COVID-19 pandemic based on the latest scientific studies, taking into account current reports in this regard by Polish and foreign authors, enriching the recent scientific achievements on social responsibility of the health sector and signaling the author’s contribution to the development of the discipline of management and quality sciences.

Abstrakt

Cel: zaprezentowanie koncepcji społecznej odpowiedzialności organizacji w ujęciu podmiotów leczniczych w warunkach pandemii koronawirusa. Konstrukcja/metodyka: artykuł jest przeglądem literatury z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, opieki zdrowotnej, zarządzania i ekonomiki zdrowia. Dokonano krytycznej analizy na podstawie metody desk research, korzystając z profesjonalnych naukowych baz danych. Opracowanie składa się z następujących części: wprowadzenia; metodologii badania, zagadnień społecznej odpowiedzialności biznesu w odniesieniu do aktualnie panujących warunków epidemicznych, uwzględniając obszary i narzędzia CSR w ujęciu podmiotów leczniczych; studium literatury; ograniczeń badania; wniosków i praktycznych implikacji. Wyniki: prowadzenie podmiotów leczniczych w sposób społecznie odpowiedzialny jest, w kontekście pandemii COVID-19, postrzegane jako kluczowe i strategiczne działanie na rynku globalnym, przyczyniające się do konkurencyjności danego podmiotu przy jednoczesnej dbałości i kształtowaniu jego wizerunku w otoczeniu lokalnym. Ograniczenia/implikacje badawcze: krytyczna analiza pozwoliła zidentyfikować kilka barier badania, które mogły mieć wpływ na ogólny obraz rozważań. Należy zatem niniejszy artykuł potraktować jako wstępną diagnozę podjętej tematyki. Kolejne, przyszłe analizy należałoby rozszerzyć o pozostałe podmioty i instytucje opieki zdrowotnej, aby mieć pełny obraz realizacji przez nie koncepcji CSR w warunkach pandemicznych. Oryginalność/wartość: ujęcie społecznej odpowiedzialności podmiotów leczniczych w kontekście pandemii COVID-19 bazuje na najnowszych opracowaniach naukowych, uwzględniając aktualne doniesienia w tym zakresie, autorów polskich i zagranicznych, wzbogacając dotychczasowy dorobek naukowy o społecznej odpowiedzialności sektora zdrowotnego i sygnalizując wkład autora w rozwój dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości.

First Page

166

Last Page

184

Page Count

18

DOI

10.7172/1644-9584.94.9

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2021-12-30

Share

COinS