Tytuł
Transformacje w kierunku omnichannel – przegląd literatury
ORCID
Joanna Radomska: 0000-0002-1597-8947
Monika Hajdas: 0000-0003-1006-2486
Przemysław Wołczek: 0000-0001-5388-985X
Arkadiusz Kawa: 0000-0003-0697-8838
Keywords
omnichannel, e-commerce, research agenda, managerial cognition, strategy-as-practice
Słowa kluczowe
omnichannel,e-commerce,agenda badawcza,poznanie menedżerskie,strategia jako praktyka
Abstract
Purpose: We aim to grasp the various facets of shifts towards omnichannel and identify the gaps uncovered by extant scholarship Design/methodology/approach: The research approach is based on a scoping review to investigate the scope of literature on omnichannel transition. Promising avenues for future research were outlined based on the qualitative analysis of extant research. Findings: Based on the scoping review, we identified and proposed further avenues of research. The first avenue explored what makes the transition from single channel to omnichannel a gradual process or an immediate shift rooted in managerial cognition. The second avenue was exploring the transformation process towards omnichannel from the perspective of a strategy-as-practice lens. Research limitations/implications: The research is based on secondary sources. Further research and empirical studies are needed to confirm our findings. Originality/value: We identified the need to address omnichannel transition and transformation separately in further research. We shed some light on these two areas by proposing the cognition perspective and strategy-as-practice theory as theoretical frameworks.
Abstrakt
Metodologia: podejście badawcze opiera się na przeglądzie literatury w celu identyfikacji luk badawczych w zakresie transformacji omnichannel. Wnioski: zidentyfikowaliśmy i zaproponowaliśmy dalsze kierunki badań. Pierwszy z nich dotyczy tego, co sprawia, że przejście od pojedynczego kanału do omnichannel jest procesem stopniowym lub natychmiastową zmianą zakorzenioną w menedżerskim postrzeganiu tego procesu. Drugim kierunkiem było zbadanie procesu transformacji w kierunku omnichannel z perspektywy strategii jako praktyki. Ograniczenia badań/implikacje: badanie opiera się na źródłach wtórnych. Potrzebne są dalsze badania i studia empiryczne, aby pogłębić zaproponowane kierunki badań. Oryginalność: zidentyfikowaliśmy potrzebę oddzielnego adresowania w dalszych badaniach transformacji i tranzycji omnichannel. Zaproponowaliśmy perspektywę poznawczą i teorię strategii jako praktyki w charakterze ram teoretycznych, które mogą zostać wykorzystane w dalszej eksploracji tego tematu.
Acknowledgments
Funding
The research was funded in whole by National Science Centre, Grant number: 2021/43/B/ HS4/01637. For the purpose of Open Access, the author has applied a CC-BY public copyright licence to any Author Accepted Manuscript (AAM) version arising from the submission. The editing of this article was financed under Agreement No. RCN/SP/0316/2021/1 with funds from the Ministry of Science and Higher Education allocated to the ‘Rozwój czasopism naukowych’ programme.
Declaration of Conflicting Interests
The authors declared no potential conflicts of interest with respect to the research, authorship, and publication of this article.
Recommended Citation
Radomska, J., Hajdas, M., Wołczek, P., & Kawa, A. (2023). Beyond the Digital Transformation in Omnichannel Transitions: A Scoping Review. European Management Studies, 21(4), 49-65. https://doi.org/10.7172/2956-7602.102.3
First Page
49
Last Page
65
Page Count
16
DOI
10.7172/2956-7602.102.3
Publisher
University of Warsaw