Tytuł
Transformacje w kierunku omnichannel – przegląd literatury
ORCID
Joanna Radomska: 0000-0002-1597-8947
Monika Hajdas: 0000-0003-1006-2486
Przemysław Wołczek: 0000-0001-5388-985X
Arkadiusz Kawa: 0000-0003-0697-8838
Keywords
omnichannel, e-commerce, research agenda, managerial cognition, strategy-as-practice
Słowa kluczowe
omnichannel,e-commerce,agenda badawcza,poznanie menedżerskie,strategia jako praktyka
Abstract
Purpose: We aim to grasp the various facets of shifts towards omnichannel and identify the gaps uncovered by extant scholarship Design/methodology/approach: The research approach is based on a scoping review to investigate the scope of literature on omnichannel transition. Promising avenues for future research were outlined based on the qualitative analysis of extant research. Findings: Based on the scoping review, we identified and proposed further avenues of research. The first avenue explored what makes the transition from single channel to omnichannel a gradual process or an immediate shift rooted in managerial cognition. The second avenue was exploring the transformation process towards omnichannel from the perspective of a strategy-as-practice lens. Research limitations/implications: The research is based on secondary sources. Further research and empirical studies are needed to confirm our findings. Originality/value: We identified the need to address omnichannel transition and transformation separately in further research. We shed some light on these two areas by proposing the cognition perspective and strategy-as-practice theory as theoretical frameworks.
Abstrakt
Metodologia: podejście badawcze opiera się na przeglądzie literatury w celu identyfikacji luk badawczych w zakresie transformacji omnichannel. Wnioski: zidentyfikowaliśmy i zaproponowaliśmy dalsze kierunki badań. Pierwszy z nich dotyczy tego, co sprawia, że przejście od pojedynczego kanału do omnichannel jest procesem stopniowym lub natychmiastową zmianą zakorzenioną w menedżerskim postrzeganiu tego procesu. Drugim kierunkiem było zbadanie procesu transformacji w kierunku omnichannel z perspektywy strategii jako praktyki. Ograniczenia badań/implikacje: badanie opiera się na źródłach wtórnych. Potrzebne są dalsze badania i studia empiryczne, aby pogłębić zaproponowane kierunki badań. Oryginalność: zidentyfikowaliśmy potrzebę oddzielnego adresowania w dalszych badaniach transformacji i tranzycji omnichannel. Zaproponowaliśmy perspektywę poznawczą i teorię strategii jako praktyki w charakterze ram teoretycznych, które mogą zostać wykorzystane w dalszej eksploracji tego tematu.
Recommended Citation
Radomska, J., Hajdas, M., Wołczek, P., & Kawa, A. (2024). Beyond the Digital Transformation in Omnichannel Transitions: A Scoping Review. European Management Studies, 21(4), 49-65. https://doi.org/10.7172/2956-7602.102.3
First Page
49
Last Page
65
Page Count
16
DOI
10.7172/2956-7602.102.3
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2024-01-17