Tytuł
Kluczowe zespoły kierownicze a strategia firmy - projekt badania na próbie polskich spółek giełdowych
Abstract
In this article we discuss the relationship between demographic characteristics and diversity of top management teams and organizational outcomes: strategic actions and performance indicators. The article reviews previous research on upper echelons perspective, according to which organizations are reflections of their key management teams. Based on the findings of prior research, we discuss the relationship between TMT characteristics (age, education, functional background, international experience, tenure and heterogeneity) and company strategy. Next, we present the design of a research aiming at validation of upper echelons perspective on a sample of Polish listed companies. We discuss the general research model and develop hypotheses regarding the relationship between TMT characteristics and internationalization of companies. We also propose a methodology on how to test these hypotheses.
Abstrakt
Artykuł przedstawia zagadnienie wpływu cech demograficznych i zróżnicowania kluczowych zespołów kierowniczych na zachowania strategiczne firm i ich wyniki. Dokonano przeglądu badań, których ramę teoretyczną stanowi perspektywa naczelnego kierownictwa (upper echelons perspective), traktująca działania organizacji jako odzwierciedlenie cech kluczowych zespołów kierowniczych. Na podstawie wyników istniejących badań omówiono wpływ czynników, takich jak wiek, wykształcenie, doświadczenie funkcyjne, doświadczenie zagraniczne, staż pracy w danej firmie, a także zróżnicowanie w ramach kadry kierowniczej, na strategię firmy. Następnie przedstawiony został projekt badania, którego celem jest walidacja koncepcji kluczowych zespołów kierowniczych na bazie polskich spółek giełdowych. Przedstawiono ogólny model badawczy oraz sformułowano hipotezy dotyczące wpływu cech kluczowych zespołów kierowniczych na umiędzynarodowienie przedsiębiorstw. Zaproponowano sposób weryfikacji hipotez.
Recommended Citation
Wąsowska, A., & Zdziarski, M. (2008). Key Management Teams and Company Strategy - the Study Design on Sample Polish Listed Companies. European Management Studies, 6(22), 74-88. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol6/iss22/4
First Page
74
Last Page
88
Page Count
14
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2008-12-04