Tytuł
Antropologia wizualna organizacji
Abstract
Visual anthropology constitutes part of the widely comprehended cultural anthropology, which, on the one hand, is a visual analysis of cultural elements, and, on the other hand, serves as a method to communicate anthropological contents by virtue of visual means of expression. On a basic level the scope of analyses on visual anthropology in organizational research includes the following issues: artefacts and symbols reflecting organizational culture, physical space of an organization and its influence on how the individuals and social groups function, internal and external images of an organization, its employees and managers, as well as the methods used by an organisation to visualise its relations, information and knowledge. On a deeper level visual anthropology may look for cultural aspects of the structure and strategies of the analysed organizations. The analysis of the elements representing the hierarchy, relations and aesthetic standards in a particular organization may ensure a broader understanding of social circumstances, which have an impact not only on its identity and innovation, but even on its effectiveness. The object of organisational visual anthropology is to supplement the traditional anthropological methods, and to extend their scope by nonverbal manifestations of organisational culture. This seems to be essential in the era where the importance of visual culture is increasing.
Abstrakt
Antropologia wizualna to część szeroko rozumianej antropologii kultury, będąca z jednej strony analizą wizualnych elementów kultury, z drugiej zaś służąca przekazywaniu treści antropologicznych za pomocą wizualnych środków wyrazu. Na podstawowym poziomie zakres analiz antropologii wizualnej w badaniach organizacyjnych obejmuje: artefakty i symbole odzwierciedlające kulturę organizacyjną, fizyczną przestrzeń organizacji oraz jej wpływ na funkcjonowanie jednostek i grup społecznych, wewnętrzny i zewnętrzny wizerunek organizacji, pracownika i menedżera oraz wykorzystywane w organizacji metody wizualizacji relacji, informacji i wiedzy. Na głębszym poziomie antropologia wizualna może poszukiwać kulturowych aspektów struktury i strategii badanych organizacji. Poprzez badanie elementów obrazujących hierarchię, relacje i wzorce estetyczne występujące w danej organizacji można lepiej zrozumieć uwarunkowania społeczne wpływające na jej tożsamość, innowacyjność, a nawet efektywność. Antropologia wizualna organizacji ma na celu uzupełnianie tradycyjnych metod antropologicznych oraz poszerzenie ich zakresu o pozawerbalne przejawy kultury organizacyjnej. Wydaje się to szczególnie ważne w dobie rosnącej roli kultury wizualnej w życiu społecznym.
Recommended Citation
Dzidowski, A. (2011). Visual anthropology of organizations. European Management Studies, 9(32), 51-62. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol9/iss32/3
First Page
51
Last Page
62
Page Count
11
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2011-05-30