Tytuł
Sprzedawcy bezpośredni jako przedsiębiorcy transnarodowi - przypadki Amway i Mary Kay Cosmetics
Abstract
The aim of the article is to present concepts of transnational connections and transnational entrepreneurs as a useful analytical frame for description of actions of direct sellers engaged in a multi-level marketing. The two presented narratives - about Beata from Chicago and Piotr from Toronto - show how migrants faced with generalized uncertainty use their social capital - especially connections with people residing in the country of origin - for business purposes. For those entrepreneurs transnational business operations, apart from an economic value, are the means for strengthening family and social ties. The article is based on findings from an ethnographic research that was conducted among Amway and Mary Kay direct sellers.
Abstrakt
Celem artykułu jest prezentacja koncepcji przedsiębiorcy transnarodowego, powiązań transnarodowych i przekazów społecznych jako użytecznych ram dla opisu działań osób współpracujących z organizacjami marketingu wielopoziomowego. Na przykładzie fragmentów dwóch narracji życiowych - Beaty z Chicago i Pawła z Toronto - pokazano, jak migranci w warunkach uogólnionej niepewności wykorzystują swój kapitał społeczny, szczególnie więzi z osobami w kraju pochodzenia, w celach biznesowych. Sama transnarodowa działalność biznesowa, obok korzyści ekonomicznych, służy również podtrzymywaniu więzi z rodziną i znajomymi w kraju. Artykuł bazuje na materiałach z badań etnograficznych przeprowadzonych wśród sprzedawców bezpośrednich organizacji Amway i Mary Kay Cosmetics.
Recommended Citation
Krzyworzeka, P. (2011). Direct selling distributors as transnational entrepreneurs - the case of Amway and Mary Kay Cosmetics. European Management Studies, 9(32), 154-171. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol9/iss32/9
First Page
154
Last Page
171
Page Count
17
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2011-05-30