•  
  •  
 

Tytuł

Sprzedawcy bezpośredni jako przedsiębiorcy transnarodowi - przypadki Amway i Mary Kay Cosmetics

Abstract

The aim of the article is to present concepts of transnational connections and transnational entrepreneurs as a useful analytical frame for description of actions of direct sellers engaged in a multi-level marketing. The two presented narratives - about Beata from Chicago and Piotr from Toronto - show how migrants faced with generalized uncertainty use their social capital - especially connections with people residing in the country of origin - for business purposes. For those entrepreneurs transnational business operations, apart from an economic value, are the means for strengthening family and social ties. The article is based on findings from an ethnographic research that was conducted among Amway and Mary Kay direct sellers.

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja koncepcji przedsiębiorcy transnarodowego, powiązań transnarodowych i przekazów społecznych jako użytecznych ram dla opisu działań osób współpracujących z organizacjami marketingu wielopoziomowego. Na przykładzie fragmentów dwóch narracji życiowych - Beaty z Chicago i Pawła z Toronto - pokazano, jak migranci w warunkach uogólnionej niepewności wykorzystują swój kapitał społeczny, szczególnie więzi z osobami w kraju pochodzenia, w celach biznesowych. Sama transnarodowa działalność biznesowa, obok korzyści ekonomicznych, służy również podtrzymywaniu więzi z rodziną i znajomymi w kraju. Artykuł bazuje na materiałach z badań etnograficznych przeprowadzonych wśród sprzedawców bezpośrednich organizacji Amway i Mary Kay Cosmetics.

First Page

154

Last Page

171

Page Count

17

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2011-05-30

Share

COinS